Zalando is in België gestart met een proefproject voor het leveren van pakjes met geolocatie. Hiervoor werkt de webwinkel samen met Parcify. Die levert de pakjes in Brussel, Gent en Antwerpen niet bij de klant thuis, maar waar die zich bevindt. Ook Bol.com test deze gepersonaliseerde leveringen door de Belgische start-up.
Parcify lanceerde in 2015 als eerste een applicatie die het mogelijk maakt om een pakje te leveren op de exacte plaats waar de ontvanger zich bevindt. De app gebruikt hiervoor het geolocatiesysteem van de smartphone van de klant. Wanneer deze een bestelling plaatst, geeft hij een kantoor van Parcify als leveringsadres op, of dat van een lokale handelaar waarmee het bedrijf samenwerkt. De pakjesdienst levert het pakje dus niet bij de besteller thuis, maar op dat adres. Parcify stuurt vervolgens via de applicatie een bericht naar de klant om te melden dat het pakje is aangekomen en te vragen waar en wanneer de levering moet gebeuren. Aan de hand van de gps-locatie van zijn smartphone, komt de fietskoerier naar de klant toe.
Voorlopig is Parcify enkel actief in Antwerpen (2000, 2020, 2060, 2018, 2140, 2600, 2100, 2610), Brussel (1000, 1040, 1050, 1060, 1210) en Gent (9000). Een uitbreiding naar Nederland staat op het programma. Daarbij wordt in eerste instantie aan Amsterdam gedacht.
Proefproject
Uit studies blijkt dat een kwart van de consumenten niet thuis is als een pakje geleverd wordt. In de steden kan dat percentage zelfs oplopen tot 40%. Met een systeem zoals Parcify kunnen de daaraan gebonden kosten fors verminderd worden. Daarom is Zalando met Parcify gestart met een proefproject. Klanten die deelnemen aan de test kunnen kiezen waar en wanneer hun pakje geleverd moet worden. Ook kunnen ze het tijdstip en de locatie van de levering kort van tevoren wijzigen. Leveringen zijn zeven dagen per week mogelijk, vanaf 7 uur ‘s ochtends tot middernacht.
“Met dit nieuwe pilootproject bieden we onze klanten meer flexibiliteit. Dit is de eerste keer dat Zalando een proefproject lanceert met op locatie gebaseerde diensten”, legt Ken Fontijn, Country Manager Benelux van Zalando uit. Aan de test zullen ‘enkele duizenden’ Zalando-klanten deelnemen. Die gaat enkel in België door, omdat de Parcify-dienst vrij uniek is in Europa.
Meer flexibiliteit
Volgens Patrick Leysen, medeoprichter en CEO van Parcify, kent e-commerce een grote groei omdat het winkelen flexibel is: “Men bestelt waar en wanneer men wil. Maar men merkt ook dat de last mile een probleem is, omdat die flexibiliteit bij de levering niet altijd kan gewaarborgd worden. Daarom biedt Parcify een interessante oplossing.”
Voor die dienst wordt gemiddeld 4,5 euro gevraagd. Eind vorig jaar startte ook Bol.com met een proefproject in samenwerking met Parcify. Voor de dienst wordt slechts 1,99 aangerekend. Zalando zal de dienst tijdens het proefproject gratis aanbieden. Op termijn zou er wel voor betaald moeten worden.
Over het aantal pakjes die Parcify voor Bol.com wekelijks levert, zegt Leysen niet te willen communiceren. Hoe groot de volumes voor Zalando zullen zijn, wil hij evenmin zeggen.
Parcify en City Depot
Parcify is twee jaar geleden opgericht door de Limburgse ondernemer Jonas Coenen (39) en Patrick Leysen (29), voormalig e-commerce supply chain manager van Delhaize. In september vorig jaar nam bpost een ‘strategisch belang’ in het bedrijf.
Bpost nam eerder al een meerderheisdparticipatie in CityDepot, die zich toelegt op duurzame stadslogistiek. Overigens werkt Zalando ook met dat laatste samen aan een proefproject in Gent, waarbij het kleren, schoenen en accessoires gratis komt ophalen die de klanten willen terugsturen.
“Voorlopig wordt niet operationeel samengewerkt, omdat CityDepot sterker is in het groeperen van leveringen en in de retourstromen, terwijl Parcify zich toelegt op gepersonaliseerde leveringen. Maar er wordt wel gekeken naar mogelijke synergiën”, aldus Leysen tot slot.