Developed Records: 

 gondola_2014_196_jan-feb_nl_lr.pdf

Interview met Guillaume Beuscart, CEO van LS distribution Services Benelux

Krantenwinkels zijn steeds meer genoodzaakt om “out of the box” te denken. Ze staan onder druk door de komst van het internet, de virtualisering van de Nationale Loterij, de strengere tabaksreglementering, en dalende vraag naar telefoonkaarten. Binnen deze moeilijke context stelt de marktleider van de dagbladhandel, LS distribution Services (Lagardère), de Training Store voor,een opleidingscentrum in Anderlecht. Concreet ziet de Training Store er uit als een fictieve winkel met een leslokaal, dat uitgerust is met de nieuwste technologische tools.

Winkel van de maand: Tanger markt Merksem

In december 2013 opende op de Bredabaan in Merksem Tanger markt de deuren. “De Marokkaanse Carrefour”, of een “halalsupermarkt” wordt het wel eens genoemd, maar Tanger is vooral een multiculturele specialiteitswinkel. Tanger markt is een succesverhaal dat komt overgewaaid uit Nederland. Marokkaanse, Turkse en Afrikaanse buurtwinkeltjes hadden we al langer in de grootsteden, maar een keten, dat is nieuw. Wat 30 jaar geleden begon als een kippenhandel werd in 2004 een echte “halalsupermarkt”. Ondertussen heeft Tanger, genoemd naar een stad in Marokko, 4 winkels in Nederland, één in België, en wil het volop uitbreiden. De keten kijkt naar Utrecht, Brussel, Duitsland en Frankrijk. “Overal waar er veel vraag is, gaat Tanger. En overal waar we openen is er vraag naar onze producten”, zegt Zakaria Talhaoui, de 19-jarige (!) winkelmanager in Merksem.

Locatus telt uw winkels en uw klanten

Er zijn zo’n 200.000 winkelpunten in ons land en allemaal zitten ze in één database. Die van Locatus, de marktleider in winkelinformatie. Directeur, eigenaar en Nederlander Gerard Zandbergen legt ons uit hoe deze Big Data up-to-date gehouden worden en waarvoor deze schat aan informatie gebruikt wordt.

In retail we trust

Go west! Dat was indertijd het motto van de Amerikaanse pioniers, die op zoek waren naar een nieuwe toekomst en nieuw land. Retailprofessionals kunnen veel leren over hoe er in Amerika wordt gewerkt. Eén op de vier Amerikanen die behoren tot de actieve bevolking is immers werkzaam in de sector. Frank Rosenthal, marketing- en distributie-expert en tevens zeer gerespecteerd blogger over alles wat retail betreft, heeft hier een boek* (voorlopig alleen in het Frans, nvdr) over geschreven dat we u ten zeerste kunnen aanraden. Gespreid over net geen 300 pagina’s geeft hij aan de hand van een groot aantal voorbeelden en oplossingen de dynamiek van de Amerikaanse handel weer, en biedt zo tal van inspiratiebronnen. Het toeval wil dat hij onlangs in Brussel was, en wij op die manier de kans kregen om hem om wat meer uitleg te vragen.

In dit artikel