iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
De koopkrachtcrisis treft de Belgen in hun portefeuille: zes op tien Belgen koopt vandaag vaker huismerken en de helft plant kerstmis soberder te vieren dit jaar. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van communicatiebureau BBDO Belgium. Bovendien verwacht één op de twee landgenoten dat de crisis tot na 2024 zal duren.
Uit recent onderzoek van marktonderzoeksbureau BUFFL in opdracht van communicatiebureau BBDO Belgium bij 1.000 Belgen blijkt dat onze landgenoten zwaar getroffen worden door de huidige crisis. Maar liefst zes op tien Belgen zegt de prijsstijgingen de voorbije maanden “extreem hard” gevoeld te hebben, en dat geldt vooral voor vrouwen, mensen met lage tot gemiddelde inkomens en ouderen. In Wallonië voelen meer mensen zich hard getroffen dan in Vlaanderen. Slechts vijf procent van de Belgen voelt weinig tot geen impact van de inflatie.
Om het hoofd boven water te houden is 1 op 3 Belgen actief op zoek naar een extra inkomen omdat het leven duurder wordt. Consumenten maken zich bovendien grote zorgen over de toekomst; maar liefst de helft van de ondervraagden gaat ervan uit dat de huidige crisis tot minstens na de winter van 2024 zal duren, of zelfs nooit voorbij zal zijn. Amper 13% is optimistisch en verwacht dat de crisis in de zomer van volgend jaar voorbij is.
Het was al duidelijk dat consumenten steeds vaker kiezen voor goedkopere producten en dat wordt ook bevestigd door het onderzoek van BBDO Belgium. “Meer dan zes op tien Belgen koopt vandaag vaker huismerken in de supermarkt dan vroeger. Shoppers die de overstap maken naar huismerken, doen dat vooral voor melk en yoghurt (65%), pasta (56%), water (51%), koekjes (53%) en kaas (53%)”, klinkt het. Voor wasproducten, softdrinks en chocolade maakt minder dan een derde de overstap naar huismerken. Bierdrinkers zijn de trouwste klanten van A-merken: slechts 7 procent wisselde zijn vertrouwd(e) biermerk(en) in voor een alternatief huismerk.
Opvallend: veel Belgen laten weten dat ze ook na de crisis huismerken zullen blijven kopen. 90 procent zegt voor minstens één productcategorie nooit terug te gaan naar merken. Het populairst zijn opnieuw chips, melk en yoghurt, koekjes, pasta en water. De feestdagen in het vooruitzicht volstaan bovendien niet om die trend te doorbreken. Eén op twee Belgen zegt Kerstmis dit jaar soberder te zullen vieren.
“Deze crisis raakt nagenoeg de gehele bevolking en de impact zal zich nog lange tijd laten voelen. Dat geldt in het bijzonder voor ons energieverbruik, maar ook voor courante boodschappen in de supermarkt", verklaart Fons Van Dyck, merkstrateeg en hoofd van Think BBDO. "Wel verwachten we dat belangrijke uitgaven en uitgaven voor vrije tijd en ontspanning, die nu ook onder druk staan, straks weer zullen pieken."
Hoewel consumenten prijsbewuster leven, hechten ze nog steeds veel belang aan duurzaamheid. Twee derde van de bevraagden verwacht dat er vandaag actie wordt ondernomen om de klimaatopwarming tegen te gaan, zonder vertraging. Daarvoor kijken ze vooral naar de Europese Unie (20%), internationale bedrijven (18%), en de Belgische regering (17%). "In de eerste plaats verwachten Belgen dat de prijs van duurzame producten omlaag gaat, maar liefst twee op drie Belgen zijn het eens met die stelling. De helft van alle Belgen wil ook verplicht worden om duurzame keuzes te maken, bijvoorbeeld door plastic verpakkingen te verbieden", klinkt het verder in de studie. Al is niet iedereen even positief: maar liefst één op vijf Belgen zegt dat we de klimaatverandering niet meer kunnen tegenhouden.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?