- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Aangezien ons land erg klein is en de prijzen nogal durven te variëren, wordt het voor de Belgen steeds verleidelijker om hun boodschappen in het buitenland te doen. Dat blijkt uit een studie van Nielsen. Maar liefst 1 op de 3 Belgen doet zijn aankopen in het buitenland en dan vooral in Frankrijk en Nederland.
1 op de 3 Belgen gaat naar het buitenland om zijn boodschappen te doen. Daarbij trekt vooral Frankrijk, op de voet gevolgd door Nederland, de meeste Belgische consumenten naar zich toe. De belangrijkste motivatie voor consumenten om aan grensshoppen te doen, is, zoals te verwachten, de prijs. Drank is bovendien de categorie die het vaakst gekocht wordt. Opmerkelijk: klanten die door het grensshoppen geld besparen op een bepaalde categorie maken handig gebruik van het moment om ook de andere rayons te verkennen...
Nielsen onderzocht het koopgedrag van de Belgische consumenten voor dagdagelijkse producten. Daaruit blijkt dat 36% van de ondervraagden een deel van hun aankopen in het buitenland doet, en dan vooral in Frankrijk (16%) en Nederland (14%), gevolgd door Duitsland (6%), Luxemburg (5%), en Groot-Brittannië (1%).
Deze consumenten kopen er mogelijk alle producten en bezoeken alle rayons tijdens het grensshoppen…. Daarbij is het de categorie drank, zowel non-alcoholisch (48%) als alcoholisch (36%), die het populairst is. Op de voet gevolgd door shampoo (31%), was- en onderhoudsproducten (31%), zuivelproducten (29%), koffie en thee (26%), en groenten en fruit (24%). De categorieën ‘vlees en gevogelte’, en ‘chocolade en koeken’ volgen met elk 23%.
Goedkopere producten (72%) en aantrekkelijke promoties (38%) vormen dan weer de belangrijkste motivatie voor de Belgen om hun aankopen elders te doen. Keuze (31%) volgt op de derde plaats.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?