H&M zag zijn omzet in 2018 met 5% stijgen tot 20,2 miljard euro, maar moest daarentegen inboeten op de winst. Dat blijkt uit de nieuwe jaarcijfers van de groep. Het komende jaar wil de modegroep zich vooral focussen op een verdere integratie van online en offline winkels, al zullen er ook 160 winkels hun deuren moeten sluiten.
H&M stelde afgelopen week zijn kwartaal en jaarcijfers voor. Daaruit blijkt dat de groep het afgelopen boekjaar zijn netto-omzet met 5% zag toegenomen tot 20,2 miljard euro. Wat de online verkoop betreft realiseerde de groep een stijging van een indrukwekkende 22% tot 2,9 miljard euro, ofwel 14,5% van de totale groepsomzet. De brutowinst steeg op zijn beurt tot 10,7 miljard euro, wat overeenkomt met een brutowinstmarge van 52,7%. De nettowinst zakte uiteindelijk van 1,55 naar 1,2 miljard euro.
In het vierde kwartaal steeg het netto-inkomen van de groep dan weer met 12% tot 5,4 miljard euro. De online verkoop nam op zijn beurt toe met een indrukwekkende 24% in vergelijking met het jaar ervoor. Daarnaast klokte de brutowinst af op 2,9 miljard euro, wat overeenkomt met een brutowinstmarge van 54,2%. Tot slot behaalde de groep een nettowinst van zo’n 340 miljoen euro, een stuk lager in vergelijking met de 382 miljoen euro van het jaar ervoor.
Als we kijken naar ons land, dan behaalde België voor heel het boekjaar 2018 een netto-omzet van 366 miljoen euro, een stijging van 2% in vergelijking met het jaar ervoor. In het vierde kwartaal steeg de netto-omzet dan weer met 8% tot 93 miljoen euro. Daarnaast opende de H&M groep vorig jaar 4 nieuwe winkels, al moesten er meteen ook 5 hun deuren sluiten. Dat brengt het totaal in ons land op 96 winkels.
“Het was een uitdagend jaar voor de H&M groep en de industrie in het algemeen, maar na een moeilijk eerste semester zijn er tekenen dat onze transformatie-inspanningen zijn vruchten beginnen af te werpen. Verbeterde collecties zorgden voor een betere full-price verkoop en minder afprijzingen aan het einde van het jaar. Dit boostte ons vertrouwen om onze transformatieplannen in het vierde kwartaal te versnellen met een bijzondere focus op de upgrade van onze logistieke systemen. Dat leidde onvermijdelijk tot meer kosten, maar zal zorgen voor een hoop verbeteringen voor klanten”, verklaart Karl-Johan Persson, CEO van H&M groep.
Verbeterde winkelbeleving
De H&M groep zette het afgelopen jaar sterk in op een betere winkelbeleving voor zijn klanten, zowel online als offline. Zo werden er in het vierde kwartaal bijvoorbeeld 3 nieuwe distributiecentra geopend met een oppervlakte van in totaal 230.000 m2. Die moeten zorgen voor een verhoogde capaciteit, vooral bij de online verkoop: snellere leveringen en een groter assortiment.
Daarnaast experimenteert H&M volop met een nieuw winkelconcept, waar de grens tussen online en offline shoppen vervaagt. Het merk wil zichzelf zo moderniseren en zijn klanten inspireren via betere diensten en een gamma dat is aangepast aan het lokale cliënteel. Het bedrijf experimenteerde daarbij onder meer met een nieuwe look voor de binnen-en buitenkant van de winkel, het gamma, en de algemene look en feel van de winkels.
De groep verbeterde ook de H&M-website en -app met een betere productpresentie, navigatiemogelijkheden en meer betaalmogelijkheden. Denk daarbij aan meer Next Day-leveringen (6 of 7 nieuwe markten dit jaar), een uitgebreidere click&collect service (10 nieuwe markten dit jaar), meer Scan & buy-opties, meer online returns…
Expansie: 335 nieuwe winkels, maar 160 sluitingen
De modegroep heeft grootste plannen voor de toekomst. Zo wil het dit jaar de integratie van zijn online en offline winkels verderzetten, en tegelijk het aantal webshops optrekken. Vandaag is H&M online al aanwezig op 47 markten en daar zouden er dit jaar nog 2 bijkomen, namelijk Mexico en Egypte.
Dit jaar wil de H&M in totaal zo’n 335 nieuwe winkels openen, waarvan zo’n 240 H&M-filialen, en zo’n 95 winkels van onder meer Cos, & Other Stories, Monki, Weekday, ARKET en Afound-winkels. Daarnaast staan er dit jaar nog 3 standalone H&M home-winkels op de planning. Van de nieuwe H&M-vestigingen zullen zo’n 25 een eigen H&M Home shop-in-shop hebben. H&M zal ook enkele nieuwe markten aanboren, onder meer in Bosnië-Herzegovina, Wit-Rusland en Tunesië.
Toch is niet alles rozengeur en maneschijn. De modegroep is van plan om maar liefst 160 winkels te sluiten. Die beslissing maakt deel uit van het plan om de H&M-winkels zo goed mogelijk te optimaliseren, onder meer door heronderhandelingen en aanpassingen van de winkelruimte om ervoor te zorgen dat het winkelportfolio zo goed mogelijk past bij elke markt. Op de Europese markt zullen er dit jaar meer winkels sluiten dan openen, waardoor het totale Europese winkelpark van H&M daalt met 50 vestigingen.