Happy hours
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Happy hours
Happy Hours Market, dat de verkoop van onverkochte producten van supermarkten voor zijn rekening neemt, breidt uit. Zo opent het 2 nieuwe afhaalpunten in de hoofdstad, wat het totale aantal op 7 brengt.
Happy Hours Market werd in februari 2019 gelanceerd door Ludovic Libert en Aurélien Marino. Het concept is simpel: nadat de onverkochte producten op het einde van de dag zijn opgehaald bij de supermarkten, worden de producten gesorteerd en op de website van de start-up verkocht aan de helft van de prijs. Op die manier gaat het bedrijf niet alleen voedselverspilling tegen, maar pakt het ook armoede aan (een derde van de Brusselse bevolking leeft onder de armoedegrens). Klanten konden de producten tot voor kort ophalen bij een van de 5 afhaalpunten (Elsene, Vorst en Ganshoren), maar dat aantal wordt nu opgetrokken. Zo komen er 2 nieuwe afhaalpunten bij in Sint-Gillis (Place Bethléem - Chaussée de Forest, 116) en Jette (rue Léon Théodor, 256).
Sinds 2022 biedt Happy Hours Market zijn retailpartners (voornamelijk onafhankelijke uitbaters verbonden aan Delhaize, Carrefour en Intermarché, maar ook geïntegreerde Cora-winkels) een nieuwe manier van werken aan. In het begin was de start-up verantwoordelijk voor de verkoop van producten met een korte houdbaarheidsdatum namens zijn partners, maar nu worden de producten elke dag bij opening van de winkel ingezameld, waardoor de partnerwinkels alleen lang houdbare producten in de schappen kunnen houden. Het beheer van deze afprijzingen in de schappen is over het algemeen erg tijdrovend en ze 'kannibaliseren' de verkoop van lang houdbare producten, waar supermarkten hun marges op maken. Doordat Happy Hours Market alle afprijzingen terugkoopt, kunnen zijn partners hun verkoop en marges verbeteren. Sinds de introductie van deze nieuwe werkwijze begin 2022 hebben 32 partnerwinkels zich al bij de start-up aangesloten en profiteren ze nu van deze service.
Happy Hour Market claimt dat zijn app maar liefst 66.512 keer gedownload is, het 30.000 actieve gebruikers heeft die gemiddeld 65 euro per maand besparen, het samenwerkt met 10 goede doelen en al zo'n 2,5 miljoen ton CO2 bespaard heeft dankzij de 15.700 kg voedsel die elke maand wordt bespaard.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?