- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Vorig jaar is er 200 miljoen liter minder water en frisdranken verkocht dan in 2019, blijkt uit cijfers van de Vereniging van de Industrieën van Waters en Frisdranken (VIWF). Goed voor een volumedaling van 12%.
Ook producenten van non-alcoholische dranken voelen duidelijk de impact van de coronacrisis. In vergelijking met 2019 is het volume van water en frisdranken op de Belgische markt met 12% gedaald, ofwel 200 miljoen liter minder. Dat blijkt uit cijfers van het VIWF. Die terugval is vooral te wijten aan de sluiting van cafés en restaurants, de afgelasting van alle evenementen en de sterke beperking van het hele out-of-home segment. “De cijfers laten duidelijk zien dat de verliezen in het out-of-home kanaal helemaal niet gecompenseerd worden door een eventuele stijging van de verkoop in supermarkten. Omzetverliezen tot 10% zijn jammer genoeg meer de regel dan de uitzondering”, vertelt Bart Peeters, voorzitter van VIWF. De accijnsinkomsten voor 2020, die enkel betrekking hebben op de frisdranken, bevestigen deze negatieve impact. Enkel tijdens de maand maart werd meer frisdrank verkocht dan het jaar ervoor door het massale hamstergedrag aan het begin van de eerste lockdown.
Door het fiscale beleid van de Belgische overheid zijn frisdranken en water een stuk duurder in België dan in de buurlanden. Daarom doen veel Belgen hun aankopen bewust over de grens. “Na de eerste lockdown hebben we gezien dat de consument snel opnieuw zijn oude gewoontes herneemt en over de grens trekt om water en frisdranken te gaan kopen. Zowel de bedrijven als de overheid verliezen hierdoor inkomsten”, verklaart Bart Peeter. “Het is duidelijk dat een structurele aanpak van de fiscaliteit nodig is om hier iets aan te doen: een daling van de accijnzen kan ervoor zorgen dat de Belg terug meer in eigen land koopt en kan zo zelfs aanleiding zijn tot een stijging van de inkomsten voor de overheid.”
Door de sluiting van de grenzen tijdens de eerste lockdown kochten consumenten weer volop in eigen land, maar van zodra de grenzen in juli weer opengingen, herviel de consument in zijn oude gewoonte.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?