Serie 25 jaar Gondola: de marktleider ziet het Bigg’s
#3 In juni 1994 rolde het allereerste nummer van Gondola Magazine van de persen. Vandaag zijn we 25 jaar en 247 nummers later, en nemen we de gelegenheid te baat voor een korte terugblik. Niet uit nostalgie, maar omdat we graag wilden nagaan of de onderwerpen die ons toen beroerden nu nog steeds actueel zijn. Klaar voor een kleine tijdreis naar de eerste exemplaren van ons blad?
In de komende weken blikt hoofdredacteur Christophe Sancy terug op enkele opvallende gebeurtenissen die hem zijn bijgebleven tijdens het 25-jarige bestaan van Gondola. Vandaag is het de beurt Bigg’s, de voorloper van de huidige hypermarkt.
In 1994 was GIB Group nog steeds de onbetwiste marktleider in België. De talrijke ketens die toen eigendom waren van de groep, Maxi GB, Super GB, Super GB Partner, Unic en Nopri, waren nog niet elders ondergebracht. Niet weinig, inderdaad. Dit was dan ook het resultaat van een complex acquisitieverhaal. Het grote verschil met het winkelpark vandaag was dat er geen enkele buurtwinkel te bespeuren viel. De eerste GB Express zou immers pas in 1997 zijn deuren openen in Sint-Agatha-Berchem. En als het nu eens deze formule was die gezorgd heeft voor de meest spectaculaire en onverwachte ontwikkeling die de jongste kwarteeuw de Belgische retail beroerd heeft? De belangrijkste reden hiervoor: aansluiting vinden bij de nieuwe levensstijl van de consumenten.
In ieder geval voorzag in 1994 nog niemand hoe moeilijk het zou worden voor de hypermarkten. Toch werd er toen al gewerkt aan een concept met meer beleving. Door in 1987 Sarma te kopen van het Amerikaanse J.C. Penney, erfde de GIB groep in Waterloo een enorme Sarma Star met een oppervlakte van 10.300 m2. Sarma werd helemaal ontmanteld en kreeg textiel als corebusiness. Wat er dan moest gebeuren met dit Brabantse megaverkooppunt? GIB vroeg het aan Jean-Paul Le Merrer. Deze Franse hypermarktspecialist lag in 1994 met zijn exclusieve concept aan de oorsprong van Bigg’s, een XXL-store waar een ruim assortiment aangeboden werd tegen zeer scherpe prijzen en een aantal producten in de kijker werden gezet om trafiek te genereren naar een commercieel slagschip met een klantenzone van zo’n 18 kilometer bevolkt door de hogere socio-economische klassen. Zeg eens, wie zou in 2019 nog zo’n avontuur aangaan? Nochtans lagen er heel wat ideeën en knowhow aan de basis van dit concept, dat helaas niet al zijn beloften heeft gehouden. De site van Waterloo (Mont-Saint-Jean) blijft nochtans een belangrijke commerciële aantrekkingspool. Het is hier dat Carrefour, dat in 2000 de ketens van GIB Group opkocht, de eerste plannen bestudeerde voor Carrefour Planet. De winkel onderging trouwens onlangs nog een transformatie, waardoor hij helemaal past in de strategische opzet van de groep.
25 jaar Gondola
Bent u benieuwd welke andere gebeurtenissen onze hoofdredacteur Christophe Sancy nog zijn bijgebleven? Lees dan snel het vorige deel uit onze serie!