- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
#3 COVID-19 blijft een enorme impact hebben op de aankopen voor thuisverbruik: voor de tweede keer op rij lag de besteding aan verse voeding hoger dan vóór de coronacrisis, blijkt uit cijfers van Vlam. Ontdek de resultaten per categorie in onze serie. Vandaag is het de beurt aan brood.
Brood is één van de weinige productcategorieën die niet profiteert van de coronacrisis. De herwonnen tijd door het thuiswerken of technische werkloosheid werd onder andere besteed aan het zelf bakken van brood. De broodaankopen daalden de voorbije periode met 4,1% tot 27 broden per kop. De broodprijs steeg met 2 cent, maar dit kon onvoldoende het volumeverlies compenseren waardoor de broodbestedingen krompen.
In deze dalende broodmarkt wonnen de bakkers wel marktaandeel ten koste van DIS 1 en de buurtsupermarkt. De zelfstandige bakkers hebben nu 40% van de broodmarkt in handen en blijven veruit marktleider.
Dit artikel komt uit de november - december editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?