- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
#2 COVID-19 blijft een enorme impact hebben op de aankopen voor thuisverbruik: voor de tweede keer op rij lag de besteding aan verse voeding hoger dan vóór de coronacrisis, blijkt uit cijfers van Vlam. Ontdek de resultaten per categorie in onze serie. Nu is het de beurt aan groenten en fruit.
De stijgende voedingsbestedingen zijn ook in het voordeel van de verkoop van groenten en fruit in de retail. De verse groenten stegen in de periode juli 2020-juni 2021 met 4,6%. De prijs van verse groenten bleef quasi stabiel waardoor de groentebestedingen stegen met 4,5%. Binnen de top tien deden bloemkolen, die fors goedkoper waren, het uitstekend (+16% in volume). Onze nationale trots ‘witloof’ steeg met 3% naar 3 kg per capita. De nummer één in de groentekorf blijft ‘de tomaat’ op de voet gevolgd door de wortel. In de periode juli 2020-juni 2021 kocht de Belg gemiddeld 40 kg verse groenten en besteedde er 113 euro aan.
De aankopen van vers fruit stegen slechts met een halve percent. Vers fruit was gemiddeld 2% duurder en de fruitbestedingen stegen daardoor met 2,5%. De banaan blijft in de fruitkorf op nummer één, maar wordt op de voet gevolgd door de appel (+1% in volume per capita). Jonagold blijft veruit de belangrijkste appelvariëteit (37% volumeaandeel). De aardbeien konden het succes van de eerste lockdown niet evenaren en vielen 6% terug in volume. Ze werden wel duurder verkocht waardoor de bestedingen gelijk bleven. De perenverkoop groeide met 3% in volume en 7% in bestedingen. In de periode juli 2020-juni 2021 kocht de Belg gemiddeld 44,8 kg vers fruit voor 132 euro.
Qua distributie was er weinig verandering op de groente- en fruitmarkt. ‘DIS 1’ blijft met 45% marktaandeel een stevige marktleider maar moet wat terrein prijsgeven aan de hard discount (26% marktaandeel). Op de derde plaats staat de buurtsupermarkt met 15% marktaandeel. De openbare markt doet het na de lockdown terug beter en groeit van 3 naar 4% marktaandeel.
Dit artikel komt uit de november - december editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?