- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Gezonde voeding staat hoog op de agenda bij consumenten en bedrijven. 44% van de Belgische consumenten is voorstander van een hogere belasting op ongezonde voeding, zo blijkt uit een rondvraag van Deloitte België. 79% van hen zoekt actief naar informatie om gezonder te leven.
Deloitte België heeft een rapport uit waarvoor het 58 vertegenwoordigers van voedingsbedrijven en 1.300 Belgische consumenten polste naar hoe zij kijken naar de impact van voeding op gezondheid en duurzaamheid en hoe ze daar rekening mee houden bij hun boodschappen. Daaruit blijkt - niet verrassend - dat gezondheid steeds belangrijker wordt voor bedrijven en consumenten. De meeste bedrijven (71%) geven toe dat de voorkeur voor meer gezonde en duurzame producten een impact heeft op hun omzet. Tegelijk zegt meer dan 63% nog niet voldoende in overeenstemming met de trends die er op dat vlak zijn. Gevraagd naar de gebieden waar ze de meeste groeimogelijkheden zien op dit vlak, zijn traceerbaarheid van producten (80%), hogere vraag naar alternatieve producten (59%) en preventieve en remediërende voeding (29%). “De Belgische voedingsbedrijven zijn zich bewust van de uitdagingen om over te schakelen naar duurzame voedingsproductie, maar het niveau van maturiteit is op dat vlak nog laag”, staat in het rapport te lezen. Aan consumentenkant zegt 79% van de respondenten dat ze actief op zoek gaan naar informatie over gezond leven. Ze verwachten dat regulatoren een sterkere rol spelen in het promoten van gezondheid en milieuvriendelijkheid. Zo vindt 44% van de Belgische shoopers dat ongezonde voeding hoger belast moet worden. Meer dan de helft eet meer fruit (51%) en groenten (57%) dan voorheen, terwijl hun consumptie van rood vlees (51%) en alcohol (46%) vermindert.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?