
iStock
iStock
De categorie snoep houdt stand. De prijsstijgingen lijken te vertragen en ook de volumes blijven stabiel. Bovendien dienen er zich groeikansen aan door de nieuwe tabakswetgeving, de beschikbare ruimte bij de zelfscankassa’s en innovaties.
Belgen houden van snoep en daar kunnen prijsstijgingen niets aan veranderen, zo blijkt uit een rondvraag bij verschillende spelers op de markt. “De categorie suikerwaren, inclusief kauwgom, in België kende YTD P13 2024 een groei in waarde van 2% naar 347 miljoen euro en toont een lichte groei in volume en units (beide +1%)”, licht Aster Schepens, category manager Belux bij Perfetti Van Melle, toe. “Het grootste verkoopkanaal, supermarkten, evenals het harddiscountkanaal, lieten groei zien in zowel waarde als units. Op het gebied van inflatie zagen we dat de gemiddelde prijs per unit in 2023 nog steeg met 12%, waarbij ook de units stegen met 1%, in 2024 vertraagde de prijsstijging naar +2%.” Een vaststelling die wordt bevestigd bij Haribo. “De snoepcategorie heeft wederom haar robuustheid laten zien, waarbij de onderliggende volumetrend ook in uitdagende tijden positief is gebleven. Het Halloween-seizoen in oktober was in volume zelfs het grootste seizoen ooit”, verklaart Patrick Tax, vice president marketing bij Haribo The Netherlands & Belgium. “Na de scherpe prijsstijgingen als gevolg van de grondstofkostenontwikkeling uit de voorgaande jaren normaliseerde de prijsontwikkeling zich in 2024. Het lijkt alsof deze trend zich zal doorzetten richting 2025.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?