Flash Info 495% meer desinfecterende handgels verkocht door coronavirus in België
Het coronavirus heeft een grote impact op het consumptiegedrag van de Belgen, zo blijkt uit een studie van marktonderzoeksbureau Nielsen. Sinds de uitbraak van het coronavirus in ons land worden desinfecterende handgels maar liefst 495% meer verkocht. En ook producten die langer houdbaar zijn, worden volop ingeslagen.
Gaan Belgen anders kopen door het coronavirus? Ja, zo blijkt uit een onderzoek van marktonderzoeksbureau Nielsen. Net als in landen als China, Italië en Amerika, hebben ook Belgen hun consumptiegedrag aangepast aan het coronavirus. Het toegenomen aantal verkochte handgels was een eerste indicatie van het wijzigende koopgedrag. De verkoop van desinfecterende handgels steeg in week 9 van dit jaar, de week waarin de eerste Belg besmet raakte met het virus, met maar liefst 495% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Tussen week 6 en 9, nadat de eerste persoon in Europa besmet raakte met het virus, nam de verkoop van desinfecterende handgels met zo’n 245% toe ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
“De onzekerheid die gepaard gaat met de huidige gezondheidstoestand heeft een toenemende invloed op het gedrag van consumenten die enerzijds de gezondheidsrichtlijnen van de overheid volgen, maar ook zelf voorzorgsmaatregelen nemen”, verduidelijkt Johan Vrancken, managing director bij Nielsen Benelux. “Wat nog over was van de handhygiëne producten vliegt ondertussen aan een sneltempo uit de rekken, waardoor verschillende retailers geen stock meer hebben.”
Verkoop van rijst: +40%
Wat de verkoop van producten die langer houdbaar zijn (pasta, rijst, producten in blik,…) betreft, was er tijdens de eerste twee maanden van dit jaar nog geen grote impact van het coronavirus te merken. Vanaf de week van 24 februari tot 1 maart kwam daar echter verandering in: Belgen slaan massaal aan het hamsteren om voorbereid te zijn op een mogelijke crisissituatie. Concreet steeg de verkoop van verschillende massaconsumptiegoederen tijdens die week fors. Zo nam de verkoop van rijst met 40% toe ten opzichte van vorig jaar en steeg ook de verkoop van gedroogde aardappelen en pasta respectievelijk met 32 en 28%. Producten in blik (+12,9%), bereide maaltijden en snacks (+11,1%), en toiletpapier (+10,5%) waren eveneens erg populair.
Geen ver-van-mijn-bedshow meer
Hoewel Belgische consumenten volgens Nielsen nog niet panikeren, ondernemen ze zelf wel acties om het virus tegen te gaan door de richtlijnen van de overheid op te volgen wat persoonlijke hygiëne betreft. “COVID-19 is snel verandert van een ver-van-mijn-bedshow in “andere landen” naar een hele concrete situatie in België”, verklaart Johan Vrancken. “Belgen die informatie krijgen van de overheid nemen zelf voorzorgsmaatregelen om de verspreiding van het virus zo veel mogelijk tegen te gaan. Tegelijkertijd slaan ze ook langer houdbare producten in…voor mocht er zich een crisissituatie voordoen."
Belgen kiezen massaal voor e-commerce
En het zijn niet alleen de fysieke winkels die een impact voelen van het coronavirus. Zo krijgt ook de online verkoop van producten die langer houdbaar zijn een flinke duw in de rug als gevolg van de angst bij mensen voor een pandemie. Mensen kiezen in crisissituaties sneller voor een gemakkelijkere shoppingbeleving, lage prijzen en handige bezorgings- en/of afhaalopties, en dat kunnen ze vinden bij e-commerce. Daarnaast staan mensen meer open om alternatieve retailopties uit te proberen als er nog stock voorhanden is. “Een effectieve online strategie achter de hand hebben wordt van cruciaal belang voor retailers en merken. Het meten van de continue groei van dit kanaal is essentieel om te begrijpen hoe het past binnen het aankooppatroon van consumenten en hun algemene uitgavepatroon”, besluit Nielsen.
Elders in de wereld
Niet alleen Belgen slaan volop aan het hamsteren. Ook in China, de Verenigde Staten en Italië nemen consumenten het zekere voor het onzekere. Zo is de stock van desinfecterende handgels en mondmaskers volledig uitverkocht en is het niet duidelijk wanneer die opnieuw zal aangevuld worden. In Maleisië lag de verkoop van desinfecterende gels 800% boven het weekgemiddelde. En in Italië steeg de verkoop van handzeep en thermometers dan weer met respectievelijk 29 en 24%.