Wat heeft 2022 voor ons in petto? De experts van Gondola Academy en Chris Van Wesemael wierpen een blik op de toekomst en deden 8 voorspellingen die volgens hen een stevige impact zullen hebben op het Belgische retaillandschap.
1.(Hard) discount wint terug aan marktaandeel
COVID-19 riep een tijdelijke halt toe aan de opmars van de (hard) discount. In 2022 zal de koopkracht meer onder druk komen te staan, niet (enkel) door de energiekosten, maar ook door een stijging in de grondstofprijzen en vooral door de perceptie van de klanten die het gevoel hebben dat hun koopkracht zwaar zal worden aangetast. Na uiterst moeilijke onderhandelingen tussen retailers en hun leveranciers zal ook de consument een deel van de factuur moeten betalen. Goedkopere alternatieven zoals de discounters zullen hierdoor terrein winnen in 2022: de consument zal weer iets rationeler worden in zijn aankoopgedrag.
2.De grote drie investeren in fast delivery
In navolging van de recent aangekondigde samenwerking tussen Jumbo en Gorillas, zal één van de grote drie (Colruyt, Carrefour of Delhaize) een acquisitie doen van een fast delivery speler in 2022. Snelle levering is naast maaltijdboxen een van de sleutels om e-commerce te doen bloeien binnen foodretail. De snelle koeriers hebben hun weg al gevonden naar het Belgische landschap vorig jaar, maar we verwachten dat in er 2022 een veel intensere samenwerking met de grote retailers zal worden aangegaan, onder de vorm van samenwerkingen, partnerships, of participatie in een fast delivery bedrijf. Daarnaast ontwikkelde Gondola in 2017 het concept A-commerce: automatic delivery: ook dit kan een onrechtstreeks (tegen)antwoord zijn op fast delivery: recurrente aankopen.
3.Sustainability niet langer een ‘nice to have’, maar een ‘need to have’
Sustainability wordt binnen onze sector al langer au sérieux genomen, maar waar het in het verleden geen must was om hier op in te zetten, brengt 2022 enkele verplichtingen met zich mee. Zo is er de Eco-Score, die onder leiding van Colruyt al maar meer voet aan de grond krijgt binnen België, en daarbij merken zal verplichten om ecologischer te denken. Daarnaast komt er in 2023 de ‘Corporate Sustainability Reporting Directive’ (CSRD), een Europese legislatie die bedrijven zal verplichten om te communiceren over hun prestaties rond sustainability.
4.Jumbo neemt Alvo over
Jumbo is gekend om zijn agressieve groeistrategie: de Nederlanders bewezen in het verleden al niet schuw te zijn van een overname (C1000, La Place, Emté, Super De Boer,...). Om hun groei in België te versnellen is het zeer plausibel dat ze deze groeistrategie zullen verder zetten. Na enkele Alvo winkels overgenomen te hebben (in Antwerpen en Lauwe) vermoeden we dat er meer zullen volgen.
5.Battle of Waterloo: Fransen en Nederlanders vechten om Mestdagh
Derde keer goede keer? Na mislukte gesprekken tussen Mestdagh en Casino vorig jaar is het duidelijk dat Wallonië het slagveld wordt waar Franse (Casino en Carrefour) en Nederlandse (Jumbo, Albert Heijn) retailers om zullen vechten; niet dat de Mestdagh-winkels een groei kennen of rendabel zijn, neen. Maar ze bieden wel de kritische massa die een Jumbo of Albert Heijn nodig heeft om zich voluit te kunnen ontplooien in België. Het enige nadeel: de familie Mestdagh vraagt veel geld voor hun winkels…héél veel geld.
6.Supermarkt wordt elektrisch tankstation
Retailers worden de basis waar start-ups op kunnen inpluggen, alsook foodtechs kunnen experimenteren. Maar ook auto's zullen er kunnen inpluggen. Overal in het landschap duiken dan ook de zogenaamde ‘superchargers’ op, die in staat zijn om elektrische auto’s binnen 30 minuten weer van een opgeladen batterij te voorzien. Wat is er logischer: dat consumenten 30 minuten gaan wachten in een tankstation of dat ze deze tijd nuttig besteden om hun inkopen te gaan doen in de supermarkt? We voorspellen dat in de nabije toekomst de supermarkt de rol van het tankstation gedeeltelijk tot compleet zal overnemen.
7.Hazelnoten, graan en semi-conductors gaan door het dak
Misschien zijn we te ruimdenkend bij Gondola Academy, maar als je geografisch de instabiliteit bekijkt van landen zoals Turkije (waar de lira meer dan 80% kelderde), Taïwan (semi-conductors) dat virtueel in oorlog is met China, en Oekraïne, die de grootste graanproducent van Europa is, moeten we ons wel de vraag stellen over de economische impact ervan op het retaillandschap. Niet?
8.DIY: Big 4 wordt Big 3
Tot slot sluiten we onze voorspellingen af met de DIY-markt. 2022 kan wel eens het jaar worden waarin de Belgische markt een onafhankelijke speler verliest: Mr. Bricolage wordt mogelijk ingelijfd door één van de grote 3 DIY-ketens. Of Maxeda (Brico, Brico Plan-it en Praxis) eindelijk een nieuwe eigenaar vindt, lijkt ons dan weer utopisch tenzij men alsnog de Nederlandse tak afzonderlijk van de hand wil doen.
Consulting
Wilt uw bedrijf meer inzicht krijgen in de toekomst van consumptie in België? Laat u dan bijstaan door onze consulting-afdeling. Voor meer informatie contacteer m.martens@gondola.be.