- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Nederlandse bierproducent Heineken schrapt 8.000 jobs. Dat is bijna een tiende van het personeel wereldwijd.
Eind oktober had Heineken al aangekondigd dat er serieuze kostenbesparingen zouden komen als de vooruitzichten voor dit jaar niet zouden verbeteren en dat is niet gebeurd. “2021 begon met veel beperkingen op onze markten, waaronder de sluiting van de horeca en reisbeperkingen. In Europa schatten we dat eind januari 2021 minder dan 30% van de horeca actief was”, stelt Dolf van den Brink, CEO bij Heineken, bij de publicatie van de jaarcijfers. “Wij verwachten dan ook dat de pandemie onze activiteiten in de eerste helft van 2021 zal blijven beïnvloeden en dat de marktomstandigheden in het tweede deel van het jaar geleidelijk zullen verbeteren.” Hoewel de topman uitgaat van verbetering, blijft hij terughoudend. Zo verwacht hij dat de omzet, de bedrijfswinst en de winstmarge dit jaar onder het niveau van 2019 zullen blijven. Met deze vooruitzichten in het achterhoofd heeft het bedrijf besloten om door te gaan met zijn kostenbesparingen. Het verdict is niet mals: 8.000 mensen verliezen hun job. Dat komt neer op bijna een tiende van al het personeel wereldwijd. Door de ontslagronde bespaart Heineken 350 miljoen euro.
Dat de groep besloot om kosten te besparen heeft alles te maken met de slechte cijfers van vorig jaar. Zo daalde de omzet van het bedrijf met 16,7% tot 23,8 miljard euro en zakte de bedrijfswinst met liefst 78,6% tot 778 miljoen. De nettowinst deed het nog erger en ging zelfs 204 miljoen euro in het rood. Vooral de sluiting van de horeca, een van de belangrijkste verkoopkanalen voor de groep, lag hierbij aan de basis.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?