iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Een groep aandeelhouders van Nestlé wil de voedingsreus dwingen om gezondere producten op de markt te brengen. Het bedrijf doet volgens hen te weinig inspanningen om minder afhankelijk te worden van bewerkte voeding op basis van suiker en verzadigde vetten.
Een groep investeerders, die samen 1,68 miljard euro aan activa beheren, zetten Nestlé vandaag op een aandeelhoudersvergadering onder druk onder leiding van de Briste ngo ShareAction. Ze vragen dat de multinational zijn aanbod drastisch gezonder maakt. Nestlé doet op dat vlak te weinig inspanningen volgens de investeerders, waaronder Candriam en La Française Asset Management. Daardoor is het van zijn inkomsten té afhankelijk van bewerkte voeding op basis van suiker en verzadigde vetten. “Nestlé heeft als grootste voedingsbedrijf ter wereld een enorme invloed op het eetgedrag en levens van miljarden mensen, via de producten die het maakt en verkoopt”, zegt Catherine Howarth van ShareAction. “Terwijl het bedrijf zegt dat haar producten de kracht hebben om levens te vebeteren, bestaat drie kwart van de wereldwijde verkoop van Nestlé uit ongezonde producten met hoge dosissen zout, suiker en vetten.”
De Zwitserse voedingsgroep is bekend van onder meer de snoep- en chocolademerken KitKat en Smarties, de ontbijtgranen Cheerios en het pastamerk Buitoni. Het bedrijf probeerde zijn investeerders er de voorbije maanden van te overtuigen dat het de omslag naar meer gezonde voeding aan het maken was, maar mislukte daarin. Nestlé wou tegen 2030 de helft meer inkomsten uit gezonde voeding halen in vergelijking met 2022, maar dat is volgens de investeerders niet meer dan de voorzien groei. De inkomsten uit ongezonde voeding zouden in gelijke mate groeien. De investeerders verwijzen naar rapporten van de Wereldgezondheidsorganisatie die naar ongezonde voeding verwijzen bepalende factor in de toenemende gevallen van zwaarlijvigheid, diabetes, hartproblemen en sommige kankers. Obesitas zal de wereldwijde volgens schattingen 4,32 miljard euro kosten tegen 2035. Net vandaag komt de Zwitserse ngo PublicEye met een rapport waaruit blijkt dat Nestlé suiker toevoegt aan babymelk die het verkoopt in landen in Azië, Afrika en Latijns-Amerika, wat indruist tegen de maatregelen die elders genomen worden in de strijd tegen obesitas en chronische ziekten.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?