Colruyt is marktleider in bieren, vakmanschap staat er hoog op de agenda. De retailer staat bekend om zijn ruime assortiment Belgische bieren, streekbieren en exclusiviteiten. Meer dan 300 verschillende, da’s niet niks. Hoe je daarin de juiste keuzes maakt, een assortiment samenstelt dat de consument blijft aanspreken en verrassen, dat legt aankoper Koen ons uit. Wij kregen alvast zin in een biertje na het gesprek.

Vakmanschap opbouwen

Koen: Een paar jaar geleden kwam het assortiment bieren vrij. Ik was al even aankoper, maar heb niet lang getwijfeld en ben ervoor gegaan. Interesse in bier en het ambacht had ik al, bieren leren degusteren en food pairing met bier, dat heb ik on the job geleerd. Net zoals bij wijn, is het ene bier het andere niet en kan de smaak evolueren volgens het gerecht dat je erbij serveert. Bij de keuze van het assortiment is proeven mijn vertrek- punt. Smaken herkennen en beoordelen leerde ik de afgelopen 2 jaar in de diepte tijdens een cursus zythologie die ik vanuit de organisatie kon volgen.

In de praktijk werk ik nauw samen met onze bierconsulent Jo. Hij werkt bijvoorbeeld de food pairing uit, een manier om het assortiment in de kijker te plaatsen en de blik van onze klanten te verruimen. In onze communicaties inspireren we hen met recepten, reportages … Een nauwe samenwerking met het marketingteam en het interne communicatiebureau trouwens. Toen ik als aankoper startte, wist ik niet dat de job zo breed en divers was en je met zoveel verschillende diensten samenwerkt. Je bouwt snel een ruim netwerk op.

De blik van je consument verruimen

De verkoop in stijgende lijn houden, vraagt naast acties, communicatie en zichtbaarheid in de winkels ook om creativiteit. Zo brengen we 4 keer per jaar een bierbox uit. Een scherp geprijsde box met 6 bieren van eenzelfde type of binnen een bepaald thema. Voor klanten verlaagt het de drempel om iets nieuws te proberen, voor onze leveranciers is het een mogelijkheid om hun bieren te promoten bij het grote publiek. Een win-win voor iedereen. Met de nieuwste box herwaarderen we pilsbier, van de oorsprong tot vandaag: we vertrekken vanuit de oerpils uit Tsjechië, de Pilsner Urquell, en zetten daar een mooie selectie van 5 Belgische pilsbieren naast. De box samenstellen is voor Jo en mezelf in de smaken duiken en bewuste keuzes maken, om vandaaruit in gesprek te gaan met mijn leveranciers. De meer- waarde voor onze klanten versterken we met een inspiratieboekje in de box.

Regelmatig langsgaan bij je leveranciers en praten over de producten, daar komen heel vaak mooie dingen van.

Koen

Innovatie stimuleren

Naast de vertrouwde merken, komen er regelmatig nieuwe bieren bij op de markt. Als retailer willen we daarop inspelen met een innovatief aanbod. Dan zit je vaak met de eigenaars zelf aan tafel, echte vakmannen die het appreciëren dat je het product kent en de stiel waardeert. Zo introduceerden we het West-Vlaamse bier Martha. Door met de leverancier mee te denken en het commerciële luik met hem uit te werken, zette hij succesvol de stap naar de retailmarkt. Met brouwerij Palm lanceerden we recent Estaminet, een premium pilsbier dat met een rebranding opnieuw in de markt gezet wordt, exclusief bij Colruyt. Exclusiviteiten krijgen trouwens ruime zichtbaarheid in het assortiment, en zijn uiteraard een commerciële troef. De troeven van Colruyt? We maken onze beloftes waar, afspraak is afspraak, en daar houden leveranciers van. Mijn troeven? Een vertrouwensband opbouwen met elke leverancier, groot en klein. Regelmatig langsgaan en praten over de producten, daar komen heel vaak mooie dingen van.

Meer weten?

Meer weten over werken bij Colruyt Group? Kijk op jobs.colruytgroup.com.

Klik hier!