- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
AB InBev investeert 31 miljoen euro in zijn brouwerijen in Leuven, Sint-Pieters-Leeuw en Hoegaarden. Een groot deel van dat geld gaat naar machines die alcoholvrij en -arm bier produceren.
Het is geen toeval dat AB InBev geld stopt in alcoholvrij en -arm bier. Ze behoren tot de snelst groeiende categorieën voor ’s werelds grote bierbrouwer. AB InBev investeert in machines om de productie ervan op te drijven, meldt het op zijn website. “De investering zal helpen om ons portfolio van non-alcoholische bieren uit te breiden, terwijl het ook een verbetering is voor het bottelen van het bier en het optimaliseren van het nieuwe de-alcoholiseringssysteem dat we gebruiken bij Corona Cero, de versie van het klassieke Mexicaanse bier dat vorig jaar in tien Europese markten geïntroduceerd werd.” Dat bier is één van de zeven niet-alcoholische bieren die in België gebrouwen worden, net als onder meer die van Jupiler, Stella Artois, Hoegaarden en Leffe. De Belgische brouwerijen van de groep horen bij de grootste fabrieken die alcoholvrij bier maken. Verschillende van de speciale niet-alcholische brouwtechnieken van AB InBev werden in ons land ontwikkeld. De biergigant kwam met een procedé om de alcohol uit klassiek bier te halen, zodat er veel minder smaakverlies is dan voorheen. AB InBev nam zich voor tegen 2025 een vijfde van zijn wereldwijde bierverkoop te boeken met bier met weinig of geen alcohol. Het erkent dat het daar allicht niet zal raken. In 2022 bestond 'maar' 6,11% van AB InBevs verkoop uit bier met minder dan 3,5% alcohol. Met de investering wil het dat aandeel opdrijven.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?