- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Op 19 juli introduceert AB InBev zijn Aziatische tak Budweiser Brewing Company op de Hongkongse markt. In totaal wil het Leuvense bedrijf 1,6 miljard aandelen verkopen. Afhankelijk van de startprijs van de aandelen zou dat de biergigant maar liefst 8,7 miljard euro kunnen opleveren. Dat schrijft De Tijd.
De beursgang van Budweiser Brewing Company APAC, de Aziatische tak van AB InBev die meer dan 50 biermerken op de markt brengt waaronder Stella Artois, Corona en Budweiser, wordt steeds concreter. Op 19 juli maakt het bedrijf zijn opwachting op de beurs. Daarbij wil de biergigant zo'n 1,6 miljard aandelen verkopen en dat zou de biergigant wel eens een mooi centje kunnen opleveren. Al is dat afhankelijk van de uiteindelijke startprijs van de aandelen. Momenteel varieert die nog van 40 tot 47 Hongkongse dollar (4,54 tot 5,34 euro). Concreet betekent dit dat de beursintroductie AB InBev zo'n 7,3 tot 8,7 miljard euro kan opleveren. Niet slecht. Zeker als je weet dat als de aandelen tegen de hoogste prijs verkocht worden, de beursgang meteen ook de grootste IPO is van dit jaar.
Dat de Leuvense biergigant besloten heeft om zijn Aziatische tak binnenkort te lanceren op de Hongkongse beurs, gebeurt niet zomaar. Het bedrijf hoopt immers zo zijn schuldenberg te kunnen afbetalen die het door de overname van SABMiller verkregen heeft. Eind vorig jaar bedroeg die schuld nog 102,5 miljard dollar, aldus De Tijd. En dat is niet alles. De beursgang zou ook overnames in Azië ten goede moeten komen, aangezien Aziatische bedrijven liever worden overgenomen door iemand uit de regio dan een globaal bedrijf als AB InBev.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?