- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Biergigant AB Inbev verhoogt de prijzen van zijn bieren vanaf januari met 3%, zo staat te lezen in L'Echo.
Uw Jupiler, Stella Artois of Leffe kost vanaf januari 2018 mogelijk 3,12% meer in een café en 2,83% meer in de supermarkt. Dat staat vandaag in verschillende media te lezen. De brouwer zegt een evenwicht te zoeken tussen zijn kosten en opbrengsten, rekening houdend met de effecten van de inflatie.
Eén van de redenen voor de prijsverhoging zijn ook de investeringen in innovatie, meer bepaald alcoholvrij bier, Jupiler 0,0%. Die prijsverhoging werd beslist voor de Europese Commissie AB Inbev op de vingers tikte voor zijn dominante positie op de Belgische markt, waarmee het de import van goedkoper bier tegenhield.
Recent wees de Belgische concurrentie-autoriteit Ab Inbev met de vinger wegens de 'absolute dominantie', met een marktaandeel van 50 à 60% (en 60 à 70% voor pilsbier). Die dominantie is uniek: in andere landen bestaan er wel giganten die een solide eerste plaats innemen, maar een dergelijke dominantie is ongezien. Volgens het prijzenobservatorium betaalt de Belg 23,5% meer voor zijn bier tussen 2010 en nu, tegenover respectievelijk 15%, 13,1% en 7,9% in Frankrijk, Nederland en Duitsland. In augustus 2017, toen de consument 14,2% meer betaalde dan in 2013, bleef de prijsverhoging in de Eurozone beperkt tot 5,4% in vergelijking met 2013. In België stegen de prijzen vooral bij de sterke bieren (+18% tussen 2013 en 2017).
Minister van Economie Kris Peeters (CD&V) roept de bierbrouwer op het matje nadat het nieuws bekend gemaakt werd. Hij wil van AB Inbev te weten komen waarom het de prijs van zijn bieren verhoogt.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?