- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
AB InBev behaalde in het eerste kwartaal van 2022 sterke cijfers. De biergigant verkocht in totaal 139,34 miljoen hectoliter (+2,8%) en zag zijn omzet stijgen met 11,1% tot 13,24 miljard dollar als gevolg van prijsstijgingen.
AB InBev zette sterke resultaten neer in het eerste kwartaal van dit jaar. De biergigant wist zo’n 139,34 miljoen hectoliter aan dranken te verkopen: +2,8% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Daarmee scoort het bedrijf beter dan analisten hadden voorspeld. De verkochte volumes van zijn biersegment stegen met 2,2% tot 120,59 miljoen hectoliter en die van niet-bieren met 6% tot 17,95 miljoen hectoliter. Het Leuvense bierbedrijf verdiende ook 7,8% meer per hectoliter, omdat het zijn stijgende kosten als gevolg van de inflatie doorrekende aan de klant. Dat zorgt er ook voor dat zijn omzet met 11,1% steeg tot 13,24 miljard dollar. Daarnaast steeg de EBITDA met 7,4% tot 4,49 miljard dollar. Toch slaagde AB InBev er niet in om volledig onder de inflatie uit te komen en zakte zijn nettowinst van 892 miljoen dollar in het eerste kwartaal vorig jaar tot 499 miljoen in dezelfde periode dit jaar. Ook het EBITDA-marge daalde van 34,7% naar 33,9%.
Als we kijken naar de verschillende markten waar AB InBev aanwezig is, zien we dat vooral Europa en Zuid-Afrika goed scoorden. Daarbij zette ook de Belgische markt sterke resultaten neer. “Het marktaandeel binnen het AB InBev retailkanaal in België is in het eerste kwartaal in waarde toegenomen volgens Nielsen”, klinkt het bij de Belgische afdeling van AB InBev. “Daarnaast herstelde de horeca in België zich tijdens de maand maart tot op het niveau van 2019. Daarom verwachten we ook een volledig herstel van onze horeca-activiteiten.” Amerika en China hadden het wat moeilijker onder meer door de nieuwe coronamaatregelen die in maart werden afgekondigd in China, waardoor het volume met 4,3% zakte.
Voor de rest van 2022 verwacht AB InBev dat zijn EBITDA met zo’n 4 à 8% zal groeien, wat in lijn ligt met zijn vooruitzichten voor de middellange termijn. Daarnaast verwacht het dat zijn inkomsten sneller zullen stijgen dan de EBITDA dankzij een gezonde combinatie van prijs en volume.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?