- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Door de toename van online betalingen als gevolg van de coronacrisis hebben Ahold Delhaize en ING een nieuwe "veiligere en snellere" betaalmethode ontwikkeld. Dat meldt het Financieele Dagblad.
Ahold Delhaize en ING hebben samen een nieuwe betaalmethode ontwikkeld die “sneller, eenvoudiger en veiliger” is. Het gaat om een digitale betaalpas voor online aankopen. In tegenstelling tot een traditionele bankkaart is deze kaart voorzien van "tokens", een soort digitale valuta die klantengegevens zoals bankrekeningnummers en andere persoonlijke gegevens versleutelt. De retailer krijgt een uniek ING-klantennummer, maar weet voor de rest vrijwel niets anders over de klant. Het grote voordeel van dit systeem is dat klantengegevens bij een datalek niet op straat komen te liggen. Cybercrimelen kunnen volgens Het Financiële Dagblad ook moeilijk het geld van klanten stelen, want daarvoor zou de crimineel zowel de webwinkel moeten hacken als de gsm van de klant moeten stelen.
Het ’token’-systeem van ING zal in het vierde kwartaal van 2020 worden getest bij een beperkte groep van 1.000 rekeninghouders in Nederland. Als de test zijn vruchten afwerpt wordt het systeem ook op grotere schaal uitgerold. In de Belgische winkels van Albert Heijn en Delhaize wordt het systeem nog niet uitgetest. Ook dient opgemerkt te worden dat de nieuwe betaalwijze enkel beschikbaar is in winkels die gebruikmaken van dit systeem. Consumenten die shoppen op de website van Delhaize of Albert Heijn kunnen er betalen met tokens, maar dat geldt daarom niet automatisch voor andere winkels.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?