iStock
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
iStock
Na de boom van contactloos en mobiel betalen lijkt de tijd gekomen om te vereenvoudigen en nieuwe services te ontwikkelen. Een groeiend aantal spelers onderscheidt zich door innovatieve toepassingen.
In 2024 komen er geen grote revoluties aan wat betalingen betreft, klinkt het bij de meeste toonaangevende spelers, waaronder Bancontact Payconiq Company, Worldline en Visa. Ze gaan zeker niet uit van een statische markt, integendeel, maar de cijfers en trends, berekend door een aantal experts, wijzen niet langer op een grote omwenteling dit jaar, zoals de afgelopen twee of drie jaar het geval was. We kunnen wel vaststellen dat digitale betalingen steeds gesofisticeerder worden en de betalingsmethodes meer verscheiden. Maar hoe kunnen we de situatie voor dit jaar samenvatten? Terwijl de Digital Payment Barometer 2024, ontwikkeld door Febelfin, pas na de publicatie van dit magazine de trends in de sector zal onthullen, – te laat dus om er in dit nummer nog rekening mee te houden – heeft een andere recente studie enkele belangrijke indicatoren aan het licht gebracht. Het gaat om gegevens over alle transacties die in 2023 werden uitgevoerd via de services van Bancontact Payconiq Company in België. De eerste vaststelling is dat de klassieke betalingen met de bankkaart nog steeds in de meerderheid zijn bij Bancontact Payconiq Company, en er steeds meer contactloos wordt afgerekend. In 2023 was dat het geval voor 66,5% van alle betalingen via bankkaart. Vijf jaar geleden bedroeg dit percentage nog amper 4%! Tweede vaststelling: de betalingen met de smartphone in de winkel zijn exponentieel toegenomen. Delhaize opende het bal in 2021 met betalingen via QR-code in samenwerking met Bancontact Payconiq Company. In 2023 betaalden Belgen 41 miljoen keer met hun smartphone via Payconiq of Bancontact in de winkel, een stijging van 133% op één jaar tijd! “Deze trend is niet te stoppen”, zegt Nathalie Vandepeute, CEO van Bancontact Payconiq Company. “Consumenten hebben hun portemonnee niet meer nodig om boodschappen te doen. Aankopen betalen met hun smartphone aan de kassa wordt steeds meer een gewoonte.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?