Batopin
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Batopin
Terwijl het aantal geldautomaten op de Belgische markt de laatste jaren hand over hand afnam zal dit geleidelijk weer gaan stijgen en dat hebben we te danken aan Batopin (Belgian ATM OPtimization INitiative), een project dat in 2020 werd gelanceerd door Belfius, BNP Paribas Fortis, ING en KBC, maar openstaat voor alle banken. Het idee achter Batopin is om een evenwichtig en geoptimaliseerd netwerk van ‘neutrale’ geldautomaten te ontwikkelen in België.
Vandaag telt dat netwerk al meer dan 1.000 geldautomaten over heel het land en tegen 2025 zouden dat er minstens 2.500 moeten zijn, verspreid over niet minder dan 950 locaties, de zogenaamde CASH-punten. Om dit netwerk te ontwikkelen, biedt Batopin retailers de mogelijkheid om automaten te installeren en zo de aantrekkelijkheid van hun verkooppunten te vergroten. Een samenwerking met Delhaize en Trafic is vandaag al van start gegaan. “De CASH-punten worden geïnstalleerd op de parkings van ketens”, weet Marie Janart, chief customer officer bij Batopin. “In ruil voor slechts twee parkeerplaatsen kunnen deze inzamelpunten het enige CASH-punt in de buurt worden. De bedoeling is dat mensen er naartoe gaan om geld af te halen en tegelijk hun boodschappen doen.” Marie Janart wijst er echter op dat het niet is omdat het totale aantal geldautomaten daalt, dat retailers de rol van de banken gaan overnemen. “We installeren onze automaten in de buurt van winkels, zodat hun klanten gemakkelijk geld kunnen opnemen bij Batopin en terwijl bij hen hun aankopen kunnen doen. Een tweede voordeel voor winkeliers is dat we ook geldstortingen aanbieden waar de retailers zelf van kunnen gebruikmaken zodat ze niet meer moeten afhangen van een bankfiliaal. Op de nieuwe neutrale apparaten is deze dienst beschikbaar voor alle klanten van onze vier leden, ongeacht hun respectievelijke strategieën wat banken betreft”, klinkt het.
Dit artikel komt uit de juni-juli editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?