- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Ahold Delhaize heeft in het derde trimester betere resultaten neergezet dan verwacht. E-commerce doet het héél goed en ook de groei van de groep is op de afspraak, ondanks de impact van de overstromingen.
Ahold Delhaize kan zich in de handen wrijven: de supermarkten van de groep hebben globaal meer verkocht in het derde trimester in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, toen de verkoopcijfers piekten door de pandemie en de bijhorende maatregelen. De omzet stijgt met 4,6% naar 18,5 miljard euro, bij een constante wisselkoers. De onderliggende winst, 812 miljoen euro, is ook hoger dan verwacht. Binnen de globale omzet neemt e-commerce 1,7 miljard euro in, een stijging van 30,6% tegenover vorig jaar. De omzet van Bol.com stijgt met 19,2% en zelfs met 24,6% als er rekening gehouden wordt met de verkoop van derden op het platform.
In de VS stijgt de verkoop met 2,9%, volgend op een uitstekend derde trimester in 2020 (+12,4%). De vergelijkbare verkoop in Europa (-0,4%) werd licht beïnvloed door klimaatgebeurtenissen in Tsjechië, Griekenland en natuurlijk ook België, waar Delhaize de logistieke impact voelde van de overstromingen van de voorbije zomer in Wallonië. Die lichte terugval volgt op een recordgroei van 12,3% vorig jaar, wat neerkomt op een groei van 7,3% over een periode van twee jaar.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?