Ahold Delhaize
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Ahold Delhaize
Ahold Delhaize heeft een goed kwartaal achter de rug. Het haalde zowel in de VS als Europa meer omzet dan in hetzelfde kwartaal van vorig jaar en stelt zijn winstprognoses naar boven bij.
Ahold behaalde een kwartaalomzet van 22,4 miljard euro, goed voor een stijging met 9,1% tegenover dezelfde periode vorig jaar bij constante wisselkoersen. Daarmee overtreft Ahold Delhaize de verwachtingen van de analisten. Het leeuwendeel van de omzet kwam in het derde kwartaal uit de Verenigde Staten, met 14,7 miljard euro (+8,8%). In Europa kwam de omzet uit op 7,7 miljard (+9,6%). In de VS profiteerde Ahold van een sterkere dollar en inflatie. De vergelijkbare groei in de VS kwam uit op 8,6%. Verder behaalde Ahold in Amerika een onderliggende marge van 5,0%. In Europa kwam de vergelijkbare groei uit op 7,4% en de bijbehorende marge op 3,4%. De onderliggende groepsmarge kwam zo uit op 4,4%, een groei tegenover een kwartaal eerder (4,1%) en status quo tegenover het derde kwartaal van vorig jaar. Dat duidt erop dat Ahold Delhaize de kosten van de inflatie weet door te rekenen en zijn winstmarge kan vrijwaren. Verder boekte de groep een onderliggende operationele winst van 993 miljoen euro en een nettowinst van 589 miljoen euro. Het ziet ook een stevige online groei van 16,9% bij constante wisselkoersen. Bol.com blijft marktaandeel winnen en kent een groei van 5,6%. De omzet van de meer dan 50.000 third party verkopers steeg met 11% en is nu goed voor 59% van de verkoop.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?