- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Albert Heijn gaat onderzoeken of het de Belgische gedragscode voor de agrovoedingsketen kan ondertekenen. Dat heeft Corné Mulders, de topman van Albert Heijn België, laten weten aan Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V).
Peeters, die ook Vlaams minister van Landbouw is, had een onderhoud met Mulders gevraagd naar aanleiding van de ongerustheid bij land- en tuinbouwers over het prijzenbeleid van Albert Heijn. Zij vrezen immers dat de druk die AH zet op de prijzen bij de concurrentie nadelig kan zijn voor hen. Bovendien heeft Albert Heijn de Belgische gedragscode tussen retailers en producenten niet ondertekend (de Europese gedragscode heeft Albert Heijn wel al getekend, maar die is minder concreet dan de Belgische). Daar zou nu wel eens verandering in kunnen komen. Corné Mulders heeft immers gezegd te onderzoeken of Albert Heijn de Belgische gedragscode kan onderschrijven, en ook kan toetreden tot het ketenoverleg. Nog voor Pasen zou er een beslissing vallen.
“Ik had een constructief gesprek met de general manager van Albert Heijn. Het is positief dat hij bereid is te onderzoeken of de distributieketen de Belgische gedragscode kan ondertekenen. Hoe meer spelers zich inschakelen in deze gedragscode, hoe evenwichtiger de agrovoedingsketen is, wat alle spelers en partners ten goede komt”, zei Kris Peeters achteraf. Mulders sprak van “een constructief en plezierig gesprek”.
Mulders zei ook dat AH België ”Vlaamser” wil worden. Hij zegt te hopen in de komende jaren meer met Belgische leveranciers te werken, maar “uiteraard is dit afhankelijk van onze omvang in België.” Voorlopig is slechts 10% van het assortiment in de Belgische AH-winkels Belgisch. Toch spreekt Mulders de kritiek van Piet Vanthemsche (Boerenbond) tegen dat AH niet Belgisch inkoopt. “We hebben een honderdtal Belgische en Vlaamse leveranciers. We worden elke dag wat Vlaamser”, aldus Mulders Het Nieuwsblad. Zo komt een kwart van alle Jonagold-appels in de Albert Heijn-winkels (ook die in Nederland) uit Limburg, en wordt ook Belgisch rundsvlees in de Nederlandse grensstreek aangeboden. “Hoe groter we in Vlaanderen worden, hoe groter de kans om volume af te nemen in België”, besluit Mulders.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?