Meer bewegen en daarvoor beloond worden met gratis groentepakketten? Dat is het idee achter een nieuwe campagne van de Albert Heijn Strijp-winkel in Eindhoven. De retailer wil zijn klanten zo niet alleen aansporen om meer te sporten, maar wil ook voedselverspilling tegengaan.

Sinds afgelopen maandag worden sportieve klanten van Albert Heijn Strijp in Eindhoven beloond met gratis groentepakketten. Wat moeten ze daarvoor doen? Simpel, zoveel mogelijk fitcoins verzamelen. Dat kunnen ze doen door via een bijhorende app hun bewegingen te registreren. Voor elke duizend stappen of voor elke 10 minuten fietsen kunnen ze één fitcoin verzamelen. Die kunnen ze vervolgens inwisselen tegen kortingen, extra’s en nu ook groentepakketten. 

Albert Heijn wil zijn klanten via deze ludieke actie niet alleen meer laten sporten, maar ook voedselverspilling tegengaan. De groentepakketten die klanten gratis kunnen krijgen zijn immers producten waarvan de houdbaarheidsdatum bijna verstrijkt. ,,De combinatie met het laten bewegen van mensen vind ik een heel sympathiek idee”, vertelt Filiaalmanager Mireille Withagen aan de Nederlandse website Eindhoven.nl.

Momenteel gaat het om een pilotproject voor buurtbewoners dat de lokale Albert Heijn-winkel in Eindhoven organiseert in samenwerking met de stichting Eindhoven Vitaal, een lokaal initiatief dat de Fitcoin-app heeft geïntroduceerd en dat buurtbewoners helpt om een gezonde levensstijl te ontwikkelen. 

En het proefproject ziet er veelbelovend uit, want alle 60 pakketten waren binnen de 10 minuten uitverkocht. Daarom gaan Van Doormalen, eigenaar van 12 Albert Heijn-winkels uit te regio en de Eindhoven Vitaal bekijken hoe ze het concept ook in andere winkels kunnen uitrollen.