iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Voor verse voeding noteerden we een verdere stijging van de bestedingen maar een lichte daling van het volume. Een dalende voedingsinflatie in de periode juli 2023 - juni 2024 verminderde het downtraden (het kopen van een goedkopere versie van een product of het kopen in een goedkopere winkel). Hard discount stagneerde en het waren vooral de grotere supermarkten (DIS 1) die marktaandeel wisten te winnen in de eerste helft van 2024. Dit blijkt uit de data die CPS GfK Belgium bij 6.000 huishoudens verzamelde in opdracht van VLAM.
In de periode juli 2023 - juni 2024 kochten de Belgen samen voor 9,6 miljard euro aan verse voeding, wat 5% meer is dan in de periode juli 2022 - juni 2023. In volume per capita noteerde de versmarkt in de periode juli 2023 - juni 2024 een daling van 1%.
De opmerkelijkste dalers in de voorbije periode waren natuurlijke fruitsappen, ijs en sorbet. De daling bij ijs en sorbet was vooral te wijten aan het sombere voorjaar want op lange termijn is dit wel een groeiend segment. Drinkyoghurt, karnemelk en vers fruit daalden sterker dan de totale versmarkt. Bij de belangrijkste groeiers noteren we room (+5%) en eieren (+4%).
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?