- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De gevolgen van de klimaatverandering dreigen de voedselprijzen in België omhoog te duwen. Vooral tijdens de zomer zal dat voelbaar zijn, waarschuwt de Nationale Bank in een onderzoek.
Exacte cijfers geeft de Nationale Bank niet bij de publicatie van een nieuw onderzoek, maar de kans is reëel dat de voedselinflatie door klimaatverandering zal stijgen, zegt de overheidsinstelling. De toename van periodes met bovengemiddelde temperaturen die we de komende decennia mogen verwachten, dreigt ‘een gematigd opwaarts effect’ te hebben op de voedselinflatie. “Op basis van een theoretische extrapolatie van bestaande studies verwachten we dat de geraamde toename van het aantal perioden met temperaturen boven het historisch gemiddelde in België een gematigd opwaarts effect zal hebben op de voedselinflatie, met een grotere impact tijdens de zomermaanden. Door de verwachte verdere toename van de frequentie en intensiteit van hittegolven en droogtes in de komende jaren neemt het risico op een stijgende voedselinflatie tijdens de zomer in België bovendien toe”, schrijven de onderzoekers. “Hoewel volatiele landbouwgrondstoffenprijzen geen nieuw verschijnsel zijn, zullen de verwachte voortzetting van de opwarming van de aarde tot minstens 2050 en de toenemende frequentie en intensiteit van extreme weersomstandigheden, samen met een sterke vraag, waarschijnlijk tot hogere voedselprijzen leiden.” Ons land voert heel wat voedsel uit buurlanden en Zuid-Europese landen als Italië en Spanje in, waardoor de impact naar verwachting nog groter zal zijn. Zeker in die laatste twee Zuid-Europese landen beïnvloedt de klimaatverandering de voedselprijzen sterker. De impact van klimaatverandering laat zich vandaag al voelen in voedselprijzen, zegt de Nationale Bank. “De prijzen van koffie en olijfolie zijn de voorbije jaren sterk gestegen onder impuls van een aanhoudend sterke vraag, slinkende voorraden door de COVID-19-crisis en een laag aanbod door zwakke oogsten als gevolg van extreme weersomstandigheden in hun grootste aanvoerlanden.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?