Albert Heijn
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Albert Heijn
Albert Heijn Nederland test sinds gisteren een concept waarbij klanten van 3 Albert Heijn to go-winkels de eerlijke prijs kunnen betalen voor hun kop koffie of (haver)melk, dat wil zeggen de normale winkelprijs plus alle sociale- en milieukosten. Met dit experiment wil de retailer klanten duurzamere keuzes helpen maken.
Albert Heijn wil klanten meer inzicht bieden in de prijs van producten en hen helpen om duurzamer te kopen. Daarom is de retailer in 3 AH to go-winkels gestart met een experiment rond de eerlijke prijs van producten. Concreet krijgen klanten in Groningen, Wageningen en Zaandam voortaan twee prijzen te zien als ze hun kop koffie of (haver)melk afrekenen: de prijs die ze normaal betalen en de ‘true price’. Die laatste is een optelsom van verschillende sociale- en milieukosten, zoals schadelijke CO2-uitstoot, schaarswaterverbruik, grondstoffengebruik en arbeidsomstandigheden. “De som is gebaseerd op de True Price-methode. Dit is een wetenschappelijk onderbouwde en breed ondersteunde methode om de echte prijs van producten en diensten te berekenen”, aldus True Price, een sociale onderneming die helpt om de echte prijs van producten te zien en te verbeteren.
Klanten die dat wensen kunnen voortaan dus de true price betalen voor hun kop koffie of haver(melk). De opbrengst van dat extra geld investeert Albert Heijn in Rainforest Alliance verbeterprojecten in de koffieketen. De reden is niet ver te zoeken. Alle Perla-koffie van Albert Heijn komt namelijk van Rainforest Alliance gecertificeerde-koffieplantages. Voorlopig wordt het experiment enkel in Nederland gehouden. Of het ook zal ingevoerd worden in België is nog onduidelijk.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?