- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Albert Heijn gaat in Nederland de traditionele papieren prijsetiketten vervangen door elektronische varianten. Op die manier krijgen klanten altijd de juiste prijs te zien, maar kan de retailer bijvoorbeeld ook dynamische afprijzingen doorvoeren en wordt de voorraad makkelijker bijgehouden. Dat schrijft Distrifood.
Vanaf volgende week gaat Albert Heijn in zijn Nederlandse winkels die zijn uitgerust volgens het nieuwste versconcept de papieren prijsetiketten vervangen door elektronische varianten. Op die manier krijgen klanten niet alleen steeds de juiste prijs te zien, maar worden bepaalde processen ook versimpeld zoals het bijhouden van de voorraad. Bovendien komen de elektronische prijsetiketten ook de dienstverlening ten goede, vertelt de woordvoerster van Albert Heijn aan Distrifood. Zo is het namelijk gemakkelijker om producten dynamisch af te prijzen, zoals dat nu al gebeurt in het testfiliaal in Zandvoort. Ter herinnering, bij dynamische afprijzing worden producten automatisch afgeprijsd op basis van hun houdbaarheidsdatum: hoe korter de houdbaarheid, hoe hoger de korting.
Tegen eind dit jaar zouden zo’n 150 winkels moeten uitgerust zijn met deze nieuwe prijsetiketten. Dat kan zowel bij winkels in eigen beheer als bij franchisewinkels. De retailer peilde namelijk naar mogelijke interesse bij franchisenemers en die bleek vrij hoog te liggen.
Ann Maes, woordvoerster bij Albert Heijn België, bevestigde aan Gondola dat de elektronische prijsetiketten op termijn ook geïmplementeerd zullen worden in ons land. Al is een concrete datum voorlopig nog niet bekend.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?