- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Albert Hein wil de levering aan huis van boodschappen die online zijn besteld, niet gratis maken. De Nederlandse supermarktengroep houdt vast aan bezorgkosten. Dat zegt Dick Boer, bestuursvoorzitter van Ahold (het moederbedrijf van Albert Heijn), in een interview met de Financiële Telegraaf.
In Nederland schat met de markt van de online bestellingen van boodschappen op 450 miljoen euro per jaar (geschatte cijfer voor 2014). Dat is nog zeer gering tegenover de totale omzet van supermarkten, die dat jaar ruim 34 miljard euro bedroeg. De markt is echter groeiende, onder andere door de komst van een aantal nieuwe spelers, zoals Picnic. De concurrentie wordt dus heviger, waarbij nieuwkomers en ook concurrenten van Albert Heijn acties voeren met gratis bezorging.
In het interview zegt Dick Boer – die overigens een groot deel van zijn tijd kwijt is om “de Belgische branchegenoot Delhaize in te lijven” (dixit De Telegraaf) – dat hij er niet aan denkt om het gevecht op bezorgkosten aan te gaan.
Bij Bol.com (ook een dochterbedrijf van Ahold) worden bezorgkosten niet meer in rekening gebracht als het kassabedrag hoger is dan 20 euro. “Maar in de wereld van de food, de dagelijkse boodschappen, zal dat niet gebeuren”, voorspelt Boer. "Wij willen dat onze producten in de winkel evenveel kosten als op het web. En dat brengt met zich mee dat bezorgkosten noodzakelijk zijn. En echt, dat is geen hindernis. Echt niet,” benadrukt hij.
Ook zegt Boer dat ‘online’ hét speerpunt van het beleid van Ahold is geworden. Het concern is in nonfood al marktleider in Nederland met de webwinkel Bol.com. Maar nu wil het die positie verstevigen bij het online boodschappen doen.
Volgens de bestuursvoorzitter is het aanbieden van een breed assortiment daarbij een must. “Bol.com heeft dat ook. Dat is begonnen met boeken, maar ondertussen wordt het gezien als de grootste nonfood-aanbieder van Nederland, met 10 miljoen artikelen. Je moet de breedte opzoeken,” zegt hij.
“De klant wil bij Albert Heijn het grootste assortiment zien, en dat moeten wij waarmaken. Bij Ah.nl verkopen we 25.000 producten. Dat is in een gemiddelde winkel slechts de helft,” klinkt het nog.
In Nederland is Boer zeker niet de enige die gekant is tegen gratis bezorging van boodschappen aan huis. Retaildeskundigen, zoals Gerard Rutte en Paul Moers, zeggen dat de Nederlandse gebruikers van online boodschappendiensten vooral consumenten zijn met weinig tijd, maar wel met meer geld. Die maken zich dus minder druk over kosten. Concurreren op prijs is volgens hen dan ook “volstrekt niet relevant.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?