Aldi België heeft zijn nieuwe concept voorgesteld. Het ritme waarmee de hard discounter zijn winkelpark zal ombouwen, is op zijn minst gezegd indrukwekkend: Aldi wil al zijn 450 winkels moderniseren, en het komende anderhalf jaar staan er alvast 308 vestigingen op de planning. In totaal investeert de retailer maar liefst 350 miljoen euro in dit project, wat het meteen de grootste operatie in de geschiedenis van Aldi België maakt.
Een uitgebreide broodafdeling, een heuse versmarkt, een nieuwe winkelindeling, bredere gangen, nieuw meubilair, heldere ledverlichting, … Wie de vernieuwde Aldi-winkel in Diegem binnenstapt, moet misschien even naar de prijskaartjes kijken om er zeker van te zijn dat hij nog bij Aldi is. De winkel in de Brusselse rand is de eerste volgens het allernieuwste winkelconcept van Aldi.
Europese en Belgische bevraging
Om zijn nieuwe concept op poten te zetten, organiseerde de keten een grote Europese bevraging om te weten de komen hoe de ideale Aldi-supermarkt er volgens de klanten uitziet. Niet veel later volgde ook nog een Belgische bevraging. “Aldi heeft nog nooit zo’n goede scores behaald. Deze modernisering is dan ook zeker niet te wijten aan slechte resultaten of ontevredenheid bij het personeel”, verduidelijkt Erik Winister, Managing Director bij Aldi Zemst. Aldi past zijn strategie doelbewust aan om zich zo beter te kunnen voorbereiden op de toekomst.
Dankzij de feedback van de klanten, heeft Aldi dan maar besloten om zijn concept helemaal om te gooien en te focussen op elementen die voor de klanten belangrijk zijn: een logische opstelling van de producten, een focus op verse producten, een betere winkelbeleving, een modern en aangenaam interieur, en speciale aanbiedingen en verrassingen.
Het nieuwe concept werd de afgelopen twee jaar uitvoerig getest en zal morgen eindelijk officieel worden voorgesteld aan het grote publiek. De officiële roll-out gaat op 14 april van start. “Na een uitgebreide reeks testwinkels is Aldi België klaar om zijn nieuwe winkelconcept aan de klant te tonen”, zegt Wim Voet, Managing Director Operations van Aldi Holding. “En zij zullen aangenaam verrast zijn.” Het nieuwe concept werd omgedoopt tot ANIKo (Aldi Nord Instaure Konzept), en stoelt op 5 pijlers.
1e pijler: nieuwe indeling
Winkelen bij Aldi wordt comfortabeler en eenvoudiger. Zo volgt de winkelindeling voortaan het dagritme van de klant. Starten doet de klant bij de brood- en ontbijtafdeling (koffiekoeken, thee en koffie, ontbijtgranen,…).
Vervolgens passeert hij langs alle afdelingen die hij nodig heeft om een volwaardige maaltijd op zijn bord te toveren: de groenten- en fruitafdeling, de conservenblikken, de kant-en-klare gerechten, de verse vis, het verse vlees en de convenience producten.
Uiteindelijk kan de klant zijn weg verderzetten richting de dranken. De vernieuwde drankenafdeling is ruimer en verrassend. Opvallend is dat de helft van de nieuwe Aldi-winkel uit non-foodproducten bestaat.
2e pijler: verse producten
Wat meteen opvalt, is de grotere nadruk op vers en convenience (bereide gerechten, slaatjes, enzovoort). Daarnaast is de broodafdeling fors uitgebreid en bevindt die zich voortaan vlak bij de ingang van de winkel. Gloednieuwe bakovens zullen bovendien meerdere malen per dag een uitgebreid assortiment broodjes en koeken afbakken.
3e pijler: een betere winkelbeleving
Bredere gangen en lagere meubels (op vraag van de klanten zo blijkt uit de bevraging) geven een ruimere indruk en zorgen voor meer comfort. Daarnaast voorziet Aldi grote pancartes en fotopanelen om er zeker van te zijn dat de klanten niet verloren lopen in de winkel.
Verder is er ook gewerkt aan de verlichting: er wordt er vanaf nu enkel nog ledverlichting gebruikt. En die verlichting zorgt bijvoorbeeld op de Beauty-afdeling voor een mooiere presentatie van de producten.
Aldi heeft trouwens aan iedereen gedacht. Zo krijgen de kleintjes eigen winkelwagentjes waarmee ze de winkel kunnen verkennen.
4e pijler: focus op aanbiedingen
Hoewel Aldi geen kortingen aanbiedt, zijn klanten wel vragende partij van aanbiedingen en verrassingen. Vanaf nu zijn er dan ook speciale formules terug te vinden, zoal de "Specials", "het recept van de week" of inspirerende themaweken. Zo konden we bijvoorbeeld een lente gamma ontdekken, dat met eenvoudige en doordachte bordjes wordt aangeduid. Alle "Zin in zon"-producten trekken zo de aandacht van de consument: roséwijn, ijs, ijshoorntjes, chips, enzovoort.
Om klanten die maar geen inspiratie hebben een handje te helpen, stelt Aldi elke week ‘het recept van de week’ voor dat een eigen plaatsje krijgt in de winkel. De ingrediënten worden zorgvuldig beschreven en worden verzameld bij de speciale 'recept van de week'-stand , maar klanten kunnen ze ook terugvinden dankzij de ‘recept van de week’-bordjes die bij het schap van de benodigde ingrediënten zijn geplaatst.
Speciale acties worden daarnaast aangeduid met ‘Specials’, zodat klanten ze gemakkelijk terugvinden.
5e pijler: trouw aan de Aldi-formule
“Wat zeker niet verandert is de succesvolle formule van Aldi: hoogkwalitatieve producten aanbieden voor een Aldi-prijs. Een prijsverhoging komt er zeker niet”, zegt Benjamin Vanagt, Business Unit Director Sales van Aldi Holding. “Eigen merken blijven de hoofdmoot van de winkel en worden aangevuld met de meest populaire A-merken.” Concreet zijn de private labels goed voor zo’n 95% van heel het gamma, waardoor de klant aan een voordelig tarief kan winkelen.
Het aantal artikelen in de Aldi-winkels wordt niet uitgebreid, met uitzondering van een reeks verse producten. “Klanten in de testwinkels melden ons dat ze veel nieuwe producten ontdekt hebben, maar dat komt voornamelijk omdat we onze producten nu beter kunnen presenteren”, aldus Benjamin Vanagt.
De gekende lage prijzen blijven ongewijzigd. Ook de typische Aldi-efficiëntie, die deze prijzen mogelijk maakt, blijft behouden. De presentatie gebeurt nog steeds via shelf ready packaging of op palletten. Dat vergemakkelijkt niet alleen het werk van het personeel, maar zorgt ook voor een betere leesbaarheid van het schap.
Een indrukwekkende roll-out
Het ritme waarmee het nieuwe concept uitgerold wordt, is indrukwekkend. Het komende anderhalf jaar worden zo'n 308 Aldi-winkels versneld omgebouwd naar het nieuwe winkelconcept. Dit jaar alleen al gaat het om 167 winkels en volgend jaar komen er daar nog eens 141 filialen bij. Tegen 2019 wil de hard discounter zo goed als al zijn winkels gemoderniseerd hebben.
Winkels die niet meer aan de normen van Aldi voldoen, zullen worden herbouwd en vergroot. Het volledige transformatieproces per winkel zal bovendien slechts een week in beslag nemen.
350 miljoen euro
De moderniseringsoperatie is een echte mijlpaal voor Aldi. Aldi moderniseert constant maar nu zet de retailer in één keer 10 stappen vooruit. De volledige innovatie zal zo’n 350 miljoen euro kosten, meteen ook de grootste investering ooit van Aldi België. Het geld zal gebruikt worden voor de ombouw van bestaande Aldi-winkels, de bouw van nieuwe verkooppunten, de renovatie of vergroting van vestigingen, opleidingen voor het personeel, nieuw personeel, enzovoort. Daarnaast investeert Aldi ook nog in zijn logistieke infrastructuur, zoals een nieuw depot in Turnhout.
In totaal creëert de retailer dankzij deze investering 450 extra arbeidsplaatsen, wat het totale aantal medewerkers tegen eind 2019 op zo’n 7.000 personeelsleden moet brengen.
“350 miljoen euro is een pak geld voor een kostenbewust bedrijf als Aldi”, weet Wim Voet. “Maar we zijn zelfverzekerd dat we deze investering terugverdienen. Onze omzet groeit en de reacties van de klanten in onze testfilialen zijn veelbelovend.”
Aldi Nord
Aldi België is onderdeel van de Duitse Aldi Nord-groep, een van de toonaangevende retailers in de wereld. Ook elders in Europa hernieuwt Aldi Nord zijn winkelpark. De groep zet daar in totaal 5 miljard euro voor opzij.