Aldi
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Aldi
Aldi plaatst vanaf vandaag QR-codes op melkverpakkingen om consumenten te stimuleren om de digitale folder van de supermarkt te gebruiken. Het hoopt op termijn zijn papieren folder af te bouwen. Het gaat om een testproject dat minstens een jaar zal lopen.
De papieren reclamefolder is voor Aldi België een van de belangrijkste manieren om klanten te bereiken. Wekelijks worden er 4,4 miljoen exemplaren van bedeeld via winkels en huis-aan-huisbedeling. Maar door de hoge kostprijs wil de discounter de papieren versie afbouwen en meer klanten richting digitale folder duwen. “Het bereik van de digitale folder is op dit moment veel lager dan die van de papieren: amper 10% in vergelijking met de papieren. Dat is te weinig”, zegt Isabelle Henderick, managing director marketing & communicatie bij Aldi België. “Het goeie nieuws is dat uit een iVox-bevraging blijkt dat mensen aangeven dat ze de digitale folder meer zouden gebruiken als die toegankelijker was. Daarom komen we nu met het idee om via een QR-codes op de verpakkingen van onze volle, halfvolle en magere melk van het huismerk Milsa. We hebben goed nagedacht over welk product we zouden nemen voor deze test. Melk is een product waarmee we heel veel mensen bereiken en dat op verschillende momenten van de dag en in verschillende contexten gebruikt wordt. 1 op 4 liter melk die in ons land geconsumeerd wordt, wordt in Aldi verkocht. Daar wilden we gebruik van maken. Bovendien zijn QR-codes goed ingeburgerd: ze worden vaak gebruikt in restaurants en ook door corona zijn ze meer in gebruik geraakt. De drempel is veel lager dan een paar jaar geleden.” Het gaat voor Aldi om een test die minstens een jaar zal gedaan worden. Afhankelijk van de resultaten wil het de papieren versie van de folder gaan afbouwen, al is niet duidelijk in welke mate het de oplage daarvan wil terugschroeven. Aldi zegt daar op dit moment geen concreet cijfer op te kleven. De supermarkt zal uitgebreid communiceren over het initiatief via reclameboodschappen. Er komen ook zuilen in de winkels waarmee de klanten geïnformeerd worden. De QR-codes zullen op de meer dan 50 miljoen melkverpakkingen die Aldi per jaar verkoopt terug te vinden zijn.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?