Gondola
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Gondola
Deze week startte Aldi Noord de testfase van zijn nieuwe getrouwheidsprogramma, een grote primeur voor de Duitse discounter, die ons land als proeftuin heeft gekozen.
Deze week zullen de Belgische gebruikers van de Aldi-app een nieuwe functie aangetroffen hebben die 'Aldi Points' gedoopt werd. Het gaat om het eerste getrouwheidsprogramma van de Duitse discounter, ook al houdt die het in dit stadium bij een relatief kleinschalige test. “De testfase is beperkt tot klanten die winkelen in de provincie West-Vlaanderen en het noorden van Henegouwen”, verduidelijkt Jason Sevestre, woordvoerder van de keten in België. “Alles samen kunnen de klanten punten verzamelen in ongeveer 70 winkels in deze regio’s. In de app vernemen de klanten welke winkels bij de testfase betrokken zijn.” Het principe is eenvoudig: klanten maken in de app een profiel aan en krijgen daarop een QR-code die ze bij de kassa kunnen scannen om punten te verzamelen. Die kunnen dan ingewisseld worden tegen kortingen en gratis artikelen. Bovendien geven bepaalde specifieke artikelen recht op extra punten. “Deze bonusproducten zullen regelmatig veranderen en we houden onze klanten daar via de app van op de hoogte”, voegt de woordvoerder eraan toe. “Tot slot hebben klanten die Aldi punten verzamelen nu ook toegang tot een digitaal kasticket.”
Aldi Noord had nooit eerder een getrouwheidsprogramma, hoe verrassend dat ook mag lijken, aangezien het met die keuze ingaat tegen de meeste retailers, waaronder de grote concurrent Lidl. Dus waarom nu? “Klanten evolueren en Aldi evolueert met hen mee”, antwoordt Jason Sevestre. “Met de nieuwe functies van onze app willen we trouwe klanten extra belonen, boven op onze lage prijzen en wekelijkse promoties. Bovendien gaan we altijd onze eigen weg. We zullen onze klanten pas een bijkomende dienstverlening aanbieden als we overtuigd zijn van de meerwaarde ervan. We hebben grondig onderzocht hoe we een dergelijk systeem in ons DNA van discounter kunnen inpassen en hoe het kan bijdragen tot een eenvoudige winkelervaring voor onze klanten. ” De persvoorlichter wil echter niet ingaan op de vraag of het programma later nationaal of internationaal zal worden uitgerold. “Het is nog te vroeg om te zeggen wat de volgende stappen zullen zijn. We willen de huidige test alle kansen geven. We zullen de resultaten grondig evalueren en beslissen dan pas over het verdere verloop. ”
Tot slot wordt met de laatste update van de Aldi-app nog een andere functie ingevoerd die beschikbaar zal zijn voor alle klanten: het ‘slimme’ boodschappenlijstje. “Voortaan zal het boodschappenlijstje op onze app een goedkoper huismerk voorstellen wanneer een klant een duurder topmerk wil kopen”, zo legt Jason Sevestre uit. “Op die manier willen we onze klanten helpen om nog betaalbaarder te winkelen. ” Hoewel zo’n frontale concurrentie tussen eigen merken en A-merken op het eerste gezicht een beetje verrassend lijkt, past de logica erachter in de nieuwe strategie van de discounter. Vorige maand meldde de Duitse pers dat Aldi Noord niet alleen van plan was om zijn prijzen te verlagen maar ook om zijn assortiment te beperken. Lagere prijzen en een kleiner assortiment gaan vooral ten koste van de A-merken, omdat de retailer zijn huismerkassortiment wil uitbreiden en zijn aanbod beperken tot een maximum van 1.800 artikelen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?