Amazon, dat goed is voor één op de vijf pakjes die bpost rondbrengt in Brussel en Wallonië, bouwt in België een eigen netwerk van pakketbezorgers, meldt De Standaard. Dit is slecht nieuws dat al langer werd gevreesd door bpost.

Sinds enkele weken bezorgt Amazon een deel van zijn pakjes in ons land via een eigen koeriernetwerk, schrijft De Standaard. Tot dan was bpost verantwoordelijk voor de overgrote meerderheid van de leveringen van het e-commerce platform, vooral in Brussel en Wallonië waar Amazon veel populairder is dan in Vlaanderen. “Eén partner kan de groeiende vraag naar pakjes niet blijven ­opvangen”, verklaart woordvoerster Julie Valette in De Standaard. In tegenstelling tot andere markten waar Amazon actief is, met name de Verenigde Staten, heeft het bedrijf in ons land (nog?) geen eigen bezorgers in dienst. Voorlopig is het platform alleen van plan om te werken met enkele lokale onderaannemers, die de pakjeslevering zelf wil beheren.

Nervositeit bij bpost

Volgens Julie Valette zal bpost een "belangrijke partner" van Amazon België blijven. Ze benadrukte dat de uitbreiding van het koeriernetwerk niet noodzakelijk betekent dat het Belgische postbedrijf minder pakjes te verwerken zal krijgen. Al volstaat deze uitleg niet om een groeiende nervositeit in de rangen van bpost te verminderen. De grootste vrees bij bpost is dat Amazon met andere onderaannemers afspraken zou maken in de dichtstbevolkte, en dus de meest winstgevende, gebieden en dat bpost uiteindelijk de moeilijkst leverbare pakketten, onder meer omwille van geografische redenen of omwille van het volume, zou toegewezen krijgen.

Concurrentie

"Amazon is niet de enige webwinkel die een deel van de leveringen in ­eigen handen neemt. Het is een trend die we in de markt zien", zegt bpost-woordvoerster Veerle Van Mierlo aan De Standaard. “Maar Amazon blijft een belangrijke klant voor ons. Dat het bedrijf beslist om een deel van zijn pakjes door andere koeriers te laten leveren, motiveert ons om een nog betere service te bieden.” Maar het blijft een feit dat de strategiewijziging van Amazon komt op een moment dat bpost al te kampen heeft met toenemende concurrentie van andere koeriersbedrijven zoals PostNL of GLS. Spelers die zich niet alleen volledig kunnen wijden aan pakketbezorging zonder zich te hoeven bezighouden met postbezorging, maar die het ook niet erg vinden hun kosten te drukken door gebruik te maken van onafhankelijke onderaannemers... Een reden waarom hun naam opduikt in dossiers rond mogelijke structurele sociale fraude en misbruik van arbeidscontracten.