Zalando kijkt terug op een sterk 2024. De omzet groeide en de nettowinst verdrievoudigde. De verwachting is dat de groei dit jaar nog zal versnellen.

Het gaat online modeplatform Zalando voor de wind. Het bruto handelsvolume groeide vorig jaar met 4,5% naar 15,3 miljard euro, de omzet steeg met 4,2% naar 10,6 miljard, laat het jaarrapport zien. Het bedrijfsresultaat (EBIT) klom met 46% naar 511 miljoen euro en de nettowinst verdrievoudigde zelfs naar 251 miljoen euro. Zalando verwijst naar efficiëntieverbeteringen en ziet ook een toename met 4,5% naar 51,8 miljoen actieve klanten. Met die goede resultaten overtreft het bedrijf de verwachtingen van de analisten en de prognoses die het zelf maakte. Dit jaar verwacht Zalando dat de groei versnelt en tussen 4 à 9% bruto handelsvolume zal uitkomen, dat daarmee tussen 530 en 590 miljoen zal liggen. Daarbij is de geplande overname van About You nog niet ingecalculeerd. Die hoopt het online platform tegen deze zomer af te ronden. Het heeft nu al 90% in handen. De volledige overname moet Zalando in staat stellen om een dubbele merkstrategie uit te voeren. Dit jaar zal Zalando – vandaag actief in 25 landen – ook nog uitbreiden naar Portugal, Griekenland en Bulgarije.