- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Amazon gaat pakjes voortaan ophalen bij bedrijven en direct leveren bij klanten. Dat meldt de Wall Street Journal. De Amerikaanse webgigant groeit zo uit tot volwaardig postbedrijf en gaat de concurrentie aan met FedEx en UPS.
Na de opening van zijn kassaloze winkel in Seattle en de gratis thuislevering van Whole Foods producten binnen de twee uur, is Amazon toe aan een nieuwe uitdaging. Met zijn “Shipping with Amazon” wil het bedrijf de logistieke toer opgaan.Het zal voortaan zelf producten ophalen bij bedrijven die hun artikelen via www.amazon.com verkopen en die rechtstreeks aan de klanten leveren. Momenteel test Amazon de leverservice enkel in Los Angeles, al zijn er wel plannen om de dienst uit te breiden naar andere Amerikaanse steden, aldus de Wall Street Journal.
Met de komst van zijn logistieke service begeeft Amazon zich in het directe vaarwater van UPS en FedEx. UPS, de partner van Amazon, weigert om commentaar te geven op de nieuwe leverservice. “UPS blijft Amazon net als zijn andere partners ondersteunen en we weigeren dan ook om commentaar te leveren op hun business strategieën of keuzes met betrekking tot het gebruik van UPS-diensten,” vertelt de woordvoerder van UPS aan CNBC.
Dat Amazon nu zijn logistieke tak uitbreidt, komt niet geheel onverwacht. Eerder experimenteerde de webgigant al met de levering van pakjes via drones.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?