Amazon is op zoek naar grotere panden voor zijn Whole Foods-winkels. Die zouden tegelijk dienstdoen als supermarkt en distributiecentrum voor de leveringen van Amazon via Prime Now. Het technologiebedrijf wil zo zijn fysieke winkels uitbreiden, maar tegelijk ook zijn online shopping boosten. Dat meldt Bloomberg.
Een jaar na de overname van Whole Foods, voor een monsterbedrag van 13,7 miljard dollar, is Amazon op zoek naar grotere locaties voor zijn 470 Whole Foods-vestigingen. Volgens insiders zou het gaan om panden van 50.000 tot 80.000m2. De huidige Whole Foods-vestigingen strekken zich uit over een gemiddelde oppervlakte van 39.800m2.
De nieuwe panden zouden tegelijk dienst moeten doen als supermarkt en distributiecentrum. Zo kunnen ook de belangrijkste items van de Amazon website, zoals elektronica en boeken, er worden opgeslagen, al is het voorlopig onduidelijk of die producten op lange termijn ook in de Whole Foods-supermarkten verkocht zullen worden.
Dankzij deze unieke combinatie wil de retailgigant niet alleen inzetten op zijn fysieke winkels, maar ook op zijn online shopping. Zo zou Amazon tegelijk zijn leverkosten kunnen inperken en veel snellere leveringen aanbieden. De retailer moet zich nu namelijk nog beperken tot de non food-goederen die voorhanden zijn in zijn magazijnen aan de rand van de stad, wat natuurlijk een langere leverservice met zich meebrengt. Bovendien zijn er daar maar een beperkt aantal producten aanwezig. Met de komst van de nieuwe distributiecentra bij de supermarkten, volgt er niet alleen een aanvullend gamma, maar zouden de leveringen, die nu al binnen de twee uur gebeuren voor Whole Foods-klanten, in de toekomst nog sneller kunnen.
Dankzij de mix van supermarkten met distributiecentra kan Amazon bovendien veel meer bestellingen leveren via zijn eigen Prime Now-leverdienst en is het dus minder afhankelijk van andere logistieke bedrijven als United Parcel Service en DHL.
Whole Foods werkt momenteel samen met Regency Centers Corporation aan een project waarbij het de parkeerterreinen van zijn winkels wil ombouwen tot opslagplaatsen voor Amazon-leveringen. Of het daarbij ook gaat om opslag van non-food is onduidelijk. Dankzij de opslagplaatsen zou elke leverancier nog maar 10 minuten nodig hebben om bestellingen op te pikken. Bovendien hoopt Amazon door de vermindering van het aantal parkeerplaatsen ook om klanten aan te sporen om meer online te bestellen. Voorlopig weigeren Amazon en Whole Foods om daarover meer commentaar te geven.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?