Carrefour
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Carrefour
Geoffroy Gersdorff is de organisatie van Carrefour België aan het herzien op een moment waarop het bedrijf zijn prestaties probeert te verbeteren. Elke winkelformule zal opnieuw worden geleid door een gespecialiseerde manager. Dit vertaalt zich in in vier benoemingen in het Uitvoerend Comité en één vertrek, namelijk dat van Hilde Decadt.
Twee maanden na zijn aantrede aan het hoofd van Carrefour België herziet Geoffroy Gersdorff het managersteam dat deel uitmaakt van het Uitvoerend Comité, dat eerder al werd versterkt door Eddy Gendronneau. Deze ex commercieel directeur en klanten voor de hypermarkten bij Carrefour Frankrijk gaat voortaan door het leven als directeur verkoopontwikkeling België en krijgt er ook de verantwoordelijkheid voor het concept bij.
De meest spectaculaire wijziging is de terugkeer naar een organisatie die niet langer transversaal is, maar die gebaseerd is op drie afzonderlijke pijlers: hypermarkten, supermarkten en buurtwinkels. "De kracht van Carrefour is en blijft zijn multiformat identiteit. Deze eigenschap is een sterk punt geweest tijdens de coronapandemie en zal dat ook blijven in een veranderende context”, legt Geoffroy Gersdorff uit. “En de uitdagingen waarmee elk van hen geconfronteerd wordt vereisen een expert per formule.”
De verantwoordelijkheid voor de drie formules wordt dus toevertrouwd aan drie personen die al bekend zijn in het bedrijf. Voor de hypermarkten gaat het om Cédric Ammann, de huidige directeur merchandise & supply chain. Voor het Carrefour Market-netwerk is dat Giosino Cornacchia, huidig operational director in franchising. En voor het Express-netwerk gaat het om Pascal Boon, momenteel operationeel directeur van de Carrefour Express-zone Brussel-Wallonië-Luxemburg.
Naast deze benoemingen moeten ook andere aanwinsten voor het Uitvoerend Comité vermeld worden, zoals die van Nathalie Matterne, die de afdeling Merchandise overneemt van Cédric Ammann. Dit was een logische promotie, aangezien zij al instond voor alle FMCG-inkopen onder zijn verantwoordelijkheid. Francis Costenoble, CFO, neemt ook de verantwoordelijkheden van de afdeling vastgoed & expansie over. Pierre Leman, directeur personeelszaken en communicatie, krijgt ook de verantwoordelijkheden van de afdeling gezondheid, veiligheid en risico's. Thierry Michiels, director operational excellence / lean krijgt tot slot ook de technische leiding over de winkels.
Deze reorganisatie bestaat niet enkel uit promoties in het Uitvoerend Comité, maar ook in het vertrek van Hilde Decadt, wier transversale functie als COO wordt vervangen door een nieuwe logica met formules. Na 28 jaar trouw aan Carrefour verlaat ze het bedrijf, waar ze het aanzien van iedereen en van de hele markt heeft verdiend: haar (con)collega's riepen haar afgelopen maart nog uit tot "Retail Personality of the year".
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?