- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De consumptie van vers vlees door Belgische gezinnen daalt jaar na jaar. Ten op zichte van vijf jaar geleden aten de Belgen in 2012 3 kilogram minder rund-, varkens-, schapen- en ander vers vlees. Dat blijkt uit een recente studie van GfK Panelservices in opdracht van de VLAM (het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing).
Uit de voedingsaankopen van vijfduizend Belgische gezinnen werd becijferd dat de Belg in 2013 ruim 43 kilogram vlees kocht. Maar liefst 99% van de gezinnen kocht vorig jaar vlees, en deed dat gemiddeld zo'n 58 keer per jaar. De Belg blijft dus wel een vleeseter. Een Belgisch gezin kocht gemiddeld immers maar 0,2 kilogram vegetarische vleesvervangers. Verder kochten de Belgen vorig jaar gemiddeld 6,2 kilogram vis, week- en schaaldieren.
De VLAM stelt ook vast dat de consument steeds prijsbewuster vlees koopt. Hij koopt meer goedkopere vleesproducten zoals gemengd gehakt, worsten en kip, en doet zijn vleesinkopen ook steeds vaker bij een hard discounter (10%).
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?