- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Belgische huishoudens hebben vorig jaar meer uitgegeven aan voeding. Eén vijfde van de uitgaven ging vorig jaar naar voeding, drank en tabak, blijkt uit een tweejaarlijkse enquête van nationale statistiekbureau StatBel.
Belangrijke vaststelling: de Belg spande de buikriem aan tijdens de pandemie. Per maand gaf een Belgisch huishouden vorig jaar 2.934 euro uit, op jaarbasis is dat 555 euro minder dan twee jaar ervoor. Dat heeft te maken met het feit dat we noodgedwongen minder buitenshuis leefden en consumeerden. Op zich geen verrassing, maar de tweejaarlijkse enquête van Statbel giet de veranderde uitgaven wel in duidelijke cijfers. De grootste uitgavenpost voor gezinnen was de woning en alles wat er mee te maken heeft: huur/afbetaling, energie, water, onderhoud, tuin, samen goed voor 31,8% van het budget.
Na woninguitgaven nemen voeding, drank en tabak de grootste hap uit het budget. Gemiddeld was dat drietal goed voor 5.600 euro per jaar, dat is 600 euro (12%) meer dan twee jaar ervoor. Doordat we meer thuis kookten, gaven we meer uit aan groenten en aardappelen (+26%), koffie (+23%), vis en schaaldieren (+15%), vlees (+12%), fruit (+10%) en brood (+6%). Die extra uitgaven werden gecompenseerd door de mindere uitgaven in de horeca, waar vorig jaar 1.550 euro uitgegeven werd per gezin. Dat is een daling met 800 euro. Het geld dat op die manier uitgespaard werd, ging voor het grootste deel naar afhaalmaaltijden en leveringen aan huis, waar gemiddeld 600 euro per huishouden aan besteed werden. Op die manier stegen de totale uitgaven aan voeding per huishouden met 400 euro per jaar.
De negatieve impact van de crisis liet zich vooral voelen bij kleding en schoenen. Bij gebrek aan evenementen en aanwezigheid op kantoor gaven Belgen daar minder aan uit: er was een daling van 28%. Een gezin besteedde gemiddeld nog 900 euro, ofwel 458 euro minder, aan outfits. Minder verplaatsingen en minder culturele en ontspanningsmogelijkheden spaarden 645 euro transportkosten en 370 euro voor vrije tijd uit op het huishoudbudget. Het is duidelijk dat de coronacrisis een grote impact had op de uitgaven. Het wordt uitkijken naar hoe de uitgaven er zullen uitzien nu de maatregelen voor een groot deel opgeheven zijn.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?