- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
In 2014 gaf de Belg gemiddeld 10,34 euro aan fairtradeproducten uit. Dat is goed voor een totale omzet van 115 miljoen euro, berekende het Trade for Development Centre van BTC, het Belgisch Ontwikkelingsagentschap, naar aanleiding van de Week van de Fair Trade.
Fair trade geniet al jaren heel wat bekendheid in België: in 2014 had 85% van de Belgen erover gehoord. Opvallend is wel dat jongeren (79%) er minder vertrouwd mee zijn dan 55-plussers (89%). Die bekendheid vertaalt zich echter niet in hoge verkoopcijfers: in 2014 kocht een Belg gemiddeld voor 10,34 euro aan fairtradeproducten. Dat is goed voor een totale omzet van 115 miljoen euro.
Europese middenmoter
Het grootste deel daarvan (105 miljoen euro) bestaat uit producten die het Fairtradelabel dragen. Daarmee doen we het beter dan in 2013 (8,6 euro per Belg), maar zitten we zeker niet bij de beste leerlingen van de Europese klas. Het Verenigd Koninkrijk (32,2 euro) en Zwitserland (52,8 euro) lopen ver voorop. Ook Nederlanders gaven meer uit (12,7 euro) aan fair trade. Frankrijk doet het dan weer iets minder goed (7,5 euro). De Zuid-Europese landen bengelen onder aan het lijstje, met een gemiddelde van 0,4 euro voor Spanje en Portugal en 1,5 euro voor Italië.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?