- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De groente- en fruitbestedingen per capita daalden vorig jaar sterker dan de globale voedingsmarkt. De daling was groter bij fruit dan bij groenten en sterker in Wallonië dan in Vlaanderen. Dat concludeert GfK Panel Services Belgium, dat de aankopen voor thuisverbruik bij 5.000 Belgische gezinnen dagelijks volgt in opdracht van VLAM.
De groente- en fruitbestedingen per capita daalden vorig jaar met 5,8% heel wat sterker dan de globale voedingsmarkt (-0,8%). De daling was groter bij fruit dan bij groenten en sterker in Wallonië (-9,7%) dan in Vlaanderen (-4,4%). De gemiddelde winkelprijs van verse groenten lag in 2014 4% lager dan het jaar voordien. Het aangekochte volume verse groenten daalde met een klein percent waardoor de bestedingen met 4,6% daalden. In 2014 kocht de Belg gemiddeld 40,2 kg verse groenten en hij besteedde er 88 euro aan. Vers fruit was vorig jaar 3,4% goedkoper en het aangekochte volume per kop daalde ook met 3,4%. Hierdoor kwamen de fruitbestedingen bijna 7% lager uit. In 2014 kocht de Belg ruim 47 kg vers fruit voor 105 euro.
Kerstomaat en appel aan de topDe nummer één in de groentekorf, de tomaat, deed het tegen de trend in zeer goed en groeide zowel in volume als in besteding. De kerstomaten zijn hier het belangrijkste segment geworden. De appel blijft koploper in de fruitkorf maar daalde sterker dan het marktgemiddelde en verloor verder marktaandeel. Peren deden het opvallend beter en kenden een groei van maar liefst 29% in volume. De Belg heeft duidelijk de oproep gevolgd om meer inlandse peren te eten na het invoerverbod van Rusland. Ook aardbeien deden het goed. Ze waren vorig jaar goedkoper en konden meer kopers aantrekken waardoor het gekochte volume steeg.
Supermarkt dominantOp het vlak van de distributie van verse groenten en vers fruit was er vorig jaar weinig verandering. ‘Dis 1’ (de supermarkt) kon als marktleider terrein winnen en steeg van 47 naar 48% marktaandeel gevolgd door hard discount met 23%.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?