iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Belgische consumenten deden vorig jaar 40% van hun online aankopen in het buitenland, goed voor een omzet van 64 miljard euro.
Europeanen kopen steeds meer online in het buitenland. In 2022 was het goed voor een totale omzet van 179,4 miljard euro, een stijging van 4,8% tegenover een jaar eerder, blijkt uit een jaarlijks onderzoek van belangenvereniging Cross-Border Commerce Europe. België doen daarbij hun duit in het zakje, met 39,5% van de online uitgaven die in het buitenland gebeuren, goed voor een omzet van 64 miljard euro. Het percentage ligt gevoelig hoger dan in de meeste buurlanden, zoals Nederland, Frankrijk en Duitsland, die respectievelijk op 15,2%, 20,2% en 26% uitkomen. 42% van de Belgen koopt wel eens iets via een buitenlandse site. Het verschil met de buurlanden is te verklaren door de aanwezigheid van belangrijke e-commercespelers in die landen, zoals Coolblue en Bol.com in Nederland en Zalando in Duitsland. In Frankrijk was er vorig jaar een aanzienlijke groei in e-commerce door de uitbreiding van grote Franse webwinkels naar marktplaatsen. Groot-Brittannië blijft last ondervinden van de Brexit. Britse klanten kopen minder online in het buitenland. Er is minder handel van en naar het Verenigd Koninkrijk, met een daling van 8% tegenover een jaar eerder. Luxemburg is niet verrassend het land waar inwoners het meest inkopen doen in het buitenland: het is een heel klein land met weinig eigen e-commercespelers. 80% van de online aankopen gebeuren er in het buitenland. Op de tweede plaats staat Ierland (68,6%), op de derde plaats Oostenrijk (49,7%). Met 39,5% van de online uitgaven die in het buitenland gebeuren, staat België op de tiende plaats.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?