- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Het gemiddeld Belgisch gezin gaat minder vaak naar de winkel dan enkele jaren geleden. Dat zegt marktonderzoekbureau GfK in een reactie op een studie van Waitrose in het VK.
Uit het ‘Food and Drink Report’ van supermarktketen Waitrose blijkt namelijk dat de Britse consument steeds vaker boodschappen gaat doen. Volgens het rapport komt ondertussen al tweederde van de Britten regelmatig meer dan één keer per dag in de supermarkt. Ze zien de winkel steeds meer als “een inkoopkoelkast”, klinkt het. Door langere openingstijden en meer conveniencewinkels doet de klant zijn boodschappen bijvoorbeeld vaker onderweg van het werk naar huis, waardoor de gemiddelde winkelkar ook kleiner wordt in het Verenigd Koninkrijk.
In België stelt marktonderzoeker GfK evenwel en heel andere trend vast. Het aantal winkelbezoeken daalt net in ons land, zegt Karina De Cock van het onderzoeksbureau aan Kanaal Z. In 2012 ging een gemiddeld Belgisch gezin nog 176 keer per jaar naar de winkel, maar dat cijfer is intussen met 12% gedaald. Dit jaar deden we nog gemiddeld 154 winkelbezoeken, of drie per week.
Het gaat natuurlijk wel om een gemiddelde. Niet alle types gezinnen gedragen zich hetzelfde. Zo is de daling is bij gepensioneerden bijvoorbeeld veel minder scherp dan bij singles.
De algemene daling van de winkelbezoeken is deels te verklaren door het verdwijnen van speciaalzaken, zegt Karina De Cock aan Kanaal Z. “Enerzijds zijn er minder zelfstandigen en specialisten, zoals slagers of bakkers. Men gaat dus naar een supermarkt en vervangt die verschillende aankopen door één aankoop bij de supermarkt. Anderzijds heb je ook de algemene trend dat mensen efficiënter gaan winkelen omdat ze er minder tijd aan willen besteden.”
Het gevolg is dat de gemiddelde winkelkar in de supermarkt meer gevuld is. Grote karren, die meer dan tien producten bevatten, waren in 2013 goed voor 17% van de totale aankopen. Ondertussen vertegenwoordigen die goed gevulde karren al 19% van de aankopen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?