Belgen spenderen recordbedrag van 10,67 miljard euro online, maar groei daalt fors
Vorig jaar shopte de Belg voor 10,67 miljard euro online. Een nieuw record, al is de omzet maar met 6% gestegen ten opzichte van 2017. Dat blijkt uit cijfers van BeCommerce Market Monitor. ‘Vliegtuigreizen en accommodatie’ blijft de populairste categorie. Daarnaast geven Belgen steeds meer de voorkeur aan online shoppen met de smartphone en spraakassistenten als Siri.
Opnieuw kent de e-commerce in ons land een recordjaar met 10,67 miljard euro aan online aankopen in 2018. De Belgen gaven een half miljard euro meer uit dan het jaar daarvoor, oftewel een omzetsstijging van zo’n 6%. Dat betekent geen tweecijferig groeipercentage meer zoals de afgelopen jaren het geval was. Zo hebben de Belgen in 2017 nog 11% meer online gekocht dan het jaar voordien.
Verder bleek dat 18 procent van de totale bestedingen online gebeuren in België (+1%). De stijging was vooral in Vlaanderen (+8%) het grootst, ten opzichte van 'slechts' +4% in Wallonië. In het laatste kwartaal van 2018 werd er zelfs in Wallonië een daling met 3% ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2017 genoteerd.
Sofie Geeroms, Managing Director van BeCommerce nuanceert de cijfers. “De Belg gaat vaker online shoppen en geeft in totaal ook meer uit. Zo ging de Belg in 2018 maar liefst 11,6 keer online shoppen voor een gemiddeld totaalbedrag van 1273 euro. In 2017 was dit nog 10,3 keer voor een totaalbedrag van 1191 euro, een duidelijke stijging”, verklaart ze.
Vliegtuigreizen en accommodatie op nummer 1
De populairste categorie binnen de online uitgaven is ‘vliegtuigreizen en accommodatie’ met 85%. Op nummer 2 komt ‘tickets voor attracties en events’ (77%), gevolgd door ‘pakketreizen’ (65%).
De sterkste jaarlijkse groei schrijven we toe aan speelgoed met 38%, gevolgd door ‘Health en beauty’ (35%) en ‘kleding’ met 18%.
Smartphone en V-commerce winnen aan populariteit
De Belg opteert steeds vaker voor de smartphone bij het online shoppen. “In 2018 gebruikte 1 op 3 Belgen (33%) voor minstens 1 aankoop zijn smartphone. In 2017 was dit nog 28%. Ook geeft de Belg met de smartphone gemiddeld zo’n 62 euro uit”, verduidelijkt Sofie Geeroms. Al blijft de laptop nog steeds op de eerste plaats staan met 52%, gevolgd door de computer (28%), al verliest deze wel terrein.
“Ook opvallend is de toenemende interesse in V-commerce. 28% van de ondervraagden heeft interesse om een voice assistant zoals Siri of Google Assistant te gebruiken bij het online shoppen. Bovendien geeft 7% aan al minstens eenmaal gebruik gemaakt te hebben van deze technologie”, legt Sofie Geeroms, uit.
Bancontact en kredietkaart nog steeds populairste betaalmethodes
Verder blijven Bancontact en de kredietkaart de meest populaire betaalmethodes. Bancontact werd in 2018 door 68% van de Belgische online shoppers gebruikt, goed voor 30% van het totale aantal online uitgaven. De kredietkaart volgt op de tweede plaats en neemt 42% van de online uitgaven voor zijn rekening, gevolgd door PayPal. In 2018 gebruikte meer dan 1 op 3 (34%) Belgische online kopers PayPal, goed voor 9% van de online uitgaven.
Erwin Vandenbosch