België loopt 1 miljard euro mis door e-commerce achterstand
België mist structureel de sneltrein van e-commerce, dat blijkt uit een studie van het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO). Daardoor liep ons land zo’n 1 miljard euro en een 6000-tal jobs mis. De e-commercesector in ons land groeit opvallend trager dan in onze buurlanden.
Het VBO berekende dat door de achterstand die België heeft opgelopen in de e-commercesector, het tussen 2012 en 2019 tot 0,3 procentpunt bbp-groei per jaar heeft laten liggen. Dat komt overeenkomt met ongeveer 1 miljard euro en een 6000-tal gemiste jobs per jaar. Want hoewel de Belgische consument maar al te graag online koopt, gebeurt dat dus vooral bij grote internationale platforms in het buitenland. Als gevolg daarvan wordt de kloof met onze buurlanden steeds groter. Uit cijfers van het VBO blijkt dat de online aankopen van de Belgen sinds 2008 met 293% steeg, terwijl het aanbod in ons land tussen 2009 en 2019 slechts met 95% toenam, een heel stuk minder dan onze buurlanden Duitsland (+269%) en Nederland (+253%). Niet alleen is de groei qua aanbod in België lager dan bij onze buurlanden, het aandeel van e-commerce in de totale omzet van de Belgische retail bedraagt minder dan 3%, tegenover 10% in Nederland en 12% in Duitsland.
Volgens het VBO liggen de hogere loonkosten en de beperkingen op nachtarbeid aan de basis van de achterstand. Daardoor kunnen Belgische e-shops volgens de organisatie niet concurreren met buitenlandse retailers, noch wat prijs, noch wat leveringssnelheid betreft. Daarom vraagt het VBO aan de regering om meer flexibiliteit toe te staan in de sector en de definitie van nachtarbeid aan te passen. “Hanteer de periode van 00u00 tot 5u00 voor nachtwerk in plaats van 20u00 tot 6u00 zoals nu bepaald is. Daarnaast moeten er verdere inspanningen gedaan worden om de grote loonkostenhandicap ten opzichte van het buitenland, van zowel e-commerce als de hele economie, te doen afnemen”, klinkt het bij Pieter Timmermans, CEO van het VBO. “België heeft in de laatste tien jaar een grote achterstand opgebouwd op het vlak van e-commerce en zo heel wat jobs en inkomsten gemist. Als we de Belgische economie een boost willen geven en de innovatie- en digitaliseringsinspanningen van onze bedrijven willen belonen, dan is het nu zaak om veranderingen door te voeren en verouderde arbeidsregels te versoepelen in het belang van zowel bedrijven, werknemers als consumenten."
Meer info?
Bent u benieuwd naar meer info over e-commerce? Schrijf u dan snel in voor de E-commerce week van Gondola Academy.