Door het oprukkende coronavirus zien sommige supermarkten in Europa hun voorraden stilaan slinken. Tegelijk zien supermarkten ook de omzet van hun e-commercekanalen stijgen.

Sommige supermarkten zien hun verkoop sinds enkele dagen stijgen met 10 à 20%, ten gevolge van de verspreiding van het coronavirus. Hygiëneproducten en langhoudende producten zoals pasta, rijst of conserven zijn gegeerd bij consumenten. “We zien een stijging van 10% van onze globale verkoop tussen vorige week en deze week maandag”, zegt Roel Dekelver, woordvoerder van Delhaize. “We zien wel geen klanten die zich naar onze winkels reppen om hun winkelkar te vullen met rijst, pasta of conserven. Ze profiteren er eerder van om bij hun boodschappen meer langhoudende producten in te slaan. Ze kopen bijvoorbeeld vier pakken koffie in plaats van twee.”

Tot 70% groei bij Delhaize online

“De voorbije week, eind februari, hebben we op onze website een stijging van onze verkoop gezien van 40%”, aldus Roel Dekelver. “Tijdens de eerste dagen van maart loopt die groei op tot 70%. Bovendien zien we niet alleen dat mensen meer kopen, we zien ook nieuwe klanten die zich aanmelden.” Bij Carrefour is de online verkoop de voorbije week gestegen met 30%, via ophaalpunten en thuislevering. “Ook belangrijk: de ShipTo service (levering binnen de 90 minuten met fietscargo) en de bestellingen van onze Simply you box groeit ook”, zegt Marco Demerling, woordvoerder van Carrefour.

"Collect & Go van Colruyt ziet een groei sinds begin maart"

Bij Colruyt is er een stijging van de verkoop van 10% in de fysieke winkels in vergelijking met een jaar eerder, zegt woordvoerder Hanne Poppe. “We zien ook een toename in de online verkoop via Collect & Go, tussen de laatste week van februari en de eerste week van maart. Maar ik kan iedereen geruststellen: het kan lijken alsof sommige rekken leeg lijken, maar dat is omdat ons personeel die nog moet bijvullen. We hebben geen voorraadproblemen. Wouter Verhoeven, directeur van een filiaal van Alvo, zegt aan VTM dat onder meer handzeep niet meer in voorraad is en dat zijn winkel vier extra medewerkers heeft moeten inzetten. “Sommoge klanten zeggen dat ze willen hamsteren omdat ze kleine kinderen hebben en liever geen risico nemen.”